Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/10868
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2020-05-25T17:00:18Z-
dc.date.available2020-05-25T17:00:18Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citationKüçükalp, K. (2009). "From the ontological subject to the ethical "I" ". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 13, 41-50.tr_TR
dc.identifier.issn2645-8950-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/10868-
dc.description.abstractThis study focuses on Emmanuel Levinas’s ethical metaphysics, which gives priority to ethics over traditional Western philosophical approaches that begin first with ontology, the knowledge of being. Because ontology, as knowledge or the theory of being, includes an epistemology at the beginning, and every question about being requires an epistemology, Levinas’s conception of ontology cannot be separated from its epistemological implications. By all means, the Levinasian critique of Western philosophy is not merely a critique and an analysis of ontology and epistemology in a neutral style, but it shows that every ontological question about being fails to recognize the very ethical relation and depends upon an egoistic relation of the Self to the Other. According to Levinas, based upon human reason, the ontological or epistemological approaches of Western philosophy have not only failed to recognize the Other but reduced the Other to the Self. Contrary to Western philosophical approaches, Levinas finds the possibility of real ethical relation to the Other in the face-to-face relationship with the Other, in which the face of the Other awakens the Self.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, hareket noktası olarak öncelikle ontolojiyi, yani varlığın bilgisini alan geleneksel Batı felsefesine ait yaklaşımlar karşısında, etiğe öncelik tanıyan Levinas’ın etik metafiziğine odaklanmaktadır. Varlığın bilgisi veya teorisi olarak ontoloji, daha başlangıcında, bir epistemoloji içerdiğinden ve varlık hakkındaki her soruşturma bir epistemolojiyi gerektirdiğinden dolayı, Levinas’ın ontoloji kavrayışı da epistemolojik imalarından ayrılamaz. Şüphesiz ki, Levinas’ın Batı felsefesi eleştirisi sadece tarafsız bir tarz içerisinde gerçekleştirilen bir ontoloji ve epistemoloji analizi veya eleştirisi değildir, fakat o, varlığa dair her ontolojik soruşturmanın, hakiki etik ilişkiyi takdir etmede başarısızlığa uğradığını ve Benin Ötekine yönelik egoistik ilişkisine dayandığını göstermeye matuftur. Levinas’a gore, Batı felsefesinin, insan aklına dayanan ontolojik veya epistemolojik yaklaşım tarzları, sadece Ötekini takdir etmede başarısızlığa uğramazlar, fakat aynı zamanda Ötekini Ben’e indirgerler. Batının felsefî yaklaşımlarına karşıt bir biçimde, Levinas, Ötekiyle kurulacak olan gerçek etik ilişkinin imkânını, Ötekinin yüzünün Beni ayıltıp, farkına varmasını sağladığı, Ötekiyle gerçekleştirilen yüzyüze ilişki içerisinde bulur.tr_TR
dc.language.isoenen
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectThe Otheren_US
dc.subjectEthical metaphysicsen_US
dc.subjectLevinasen_US
dc.subjectThe violence of metaphysicsen_US
dc.subjectOntological imperialismen_US
dc.subjectThe Face of the otheren_US
dc.subjectThe Face-toface relationen_US
dc.subjectOntological subjecten_US
dc.subjectEthical "I"en_US
dc.subjectÖtekitr_TR
dc.subjectEtik metafiziktr_TR
dc.subjectMetafiziğin şiddetitr_TR
dc.subjectOntolojik emperyalizmtr_TR
dc.subjectÖtekinin yüzütr_TR
dc.subjectYüz-yüze ilişkitr_TR
dc.subjectOntolojik öznetr_TR
dc.subjectEtik bentr_TR
dc.titleFrom the ontological subject to the ethical "I"en_US
dc.title.alternativeOntolojik özneden etik “ben”etr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi/Felsefe Tarihi.tr_TR
dc.identifier.startpage41tr_TR
dc.identifier.endpage50tr_TR
dc.identifier.issue13tr_TR
dc.relation.journalKaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorKüçükalp, Kasım-
Appears in Collections:2009 Güz Sayı 13

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13_4.pdf66.18 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons