Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/11408
Title: Der einfluss der mosaiken des vorderen orients auf hispanische mosaiken am ende der antike
Other Titles: Antik Çağın sonunda Yakın Doğu mozaiklerinin Hispanik mozaikler üzerindeki etkisi
Authors: Blázquez, José María
Keywords: Myths
Geometric
Augusta Emerita
Paleochristian
Copy-books
Issue Date: 2008
Publisher: Uludağ Üniversitesi
Citation: Blázquez, J. M. (2008). "Der einfluss der mosaiken des vorderen orients auf hispanische mosaiken am ende der antike". Journal of Mosaic Research, 1-2, 7-1.
Abstract: Object of this study are the mosaics in Hispania at the end of the Antique that have an influx of oriental mosaics. These mosaics are those of Eros and Psyche in Fraga (Huesca), who have an influx from Antioch and Syria; of Daragoleja (Granada), of Puerta Oscura (Málaga), with an influx from Greece and Syria-Palestine; of Baños de Valdearados (Burgos), with Dionysus; of Dulcitius the hunter, el Ramalete (Navarra). The abundance of mosaics decorated with geometric themes and representations of abstract ideas have an oriental influx. A Syrian mosaist from the later Antoninian period made the cosmogonic mosaic of Augusta Emerita, that is full of abstract personifications and that reminds of one in Gaza and of the mosaic with the birth of Venus in Italica, also of Syrian origin. The Augusta Emerita mosaic with the poets from the 2nd century is the work of Selecus and Anthus. The mosaics with the Seven Wisemen of Greece in Augusta Emerita and with homeric themes in Cabezón del Pisuerga (Valladolid) are owed to Greek artists. Several paleochristian mosaics in the Balearic Islands owe their influx to Palestinian synagogues, probably coming through artists from Orient or copy-books.
Bu çalışmanın konusu oryantal mozaiklerden etkilenmiş olan Hispania’daki Antik Çağ’ın sonuna ait mozaiklerdir. Bunlar, Fraga (Huesca), Daragoleja (Granada) ve Puerta Oscura’da (Málaga) bulunan Antakya ve Suriye akımından etkilenmiş olan Eros ve Psyche figürlü mozaiklerdir ile Yunan ve Suriye-Filistin akımından etkilenmiş olan Baños de Valdearados (Burgos)’da bulunan Dionysos figürlü mozaik, Avcı Dulcitius mozaiği, el Ramalete (Navara) mozaikleridir. Geometrik bezemeli mozaiklerin bolluğu ve soyut fikirlerin sunumu doğu akımı etkilerinin belgeleridir. Geç Antoninus döneminden Suriyeli bir mozaik ustası tarafından yapılan Augusta Emerita’nın kozmogonik mozaiği ‘soyut’ kişileştirmelerle doludur ve bu Gazze’dekini ve yine Suriye kökenli Italica’daki Venus’ün doğumu mozaiğini andırır. 2. yüzyıldan, üzerinde şairler olan Augusta Emerita mozaiği Selecus ve Anthus’un eseridir. Augusta Emerita’daki Yunanistanın yedi bilgeleri mozaikleri ve Cabezon del Pisuerga (Valladolid)’daki homerik konulu mozaikler varlıklarını Grek sanatçılara borçludurlar. Baleares adalarındaki muhtelif eskihıristiyan mozaikleri stillerini muhtemelen doğulu sanatçılar ve patron kitapları yoluyla Filistin sinagoglarına borçludurlar.
URI: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/294023
http://hdl.handle.net/11452/11408
ISSN: 1309-047X
Appears in Collections:2008 Sayı 1-2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-2_1.pdf1.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons