Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/11565
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKremer, Maria de Jesus Duran-
dc.date.accessioned2020-06-30T05:46:38Z-
dc.date.available2020-06-30T05:46:38Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationKremer, M. J. D. (2018). "From the Roman Mosaic to the Portuguese pavement: Continuity of an artistic expression in time and space". Journal of Mosaic Research, 11, 27-39.tr_TR
dc.identifier.issn1309-047X-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/500827-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/11565-
dc.description.abstractThe embellishment of pavements has always assumed a crucial role in what can be considered the furnishing of private and public spaces. The best known in antiquity has been, without doubt, the mosaic in all its forms: pebble mosaics, opus signinum, opus tessellatum, opus sectile. The mosaic, of Greco-Roman and Byzantine tradition, is one of the architectural and artistic elements that, for centuries, had been used to decorate the room in which they were placed. The beauty, coupled with the durability and strength of the material, was a determining aspect of the use of the mosaic as a pavement: two closely related aspects when looking at the Roman mosaic, which can still be found today on the Portuguese pavement or Portuguese mosaic, as it is called on the other side of the Atlantic. In this article, we intend to illustrate the continuity of an art, which has kept many classic motifs alive through the centuries taking it far beyond the territories of the Roman Empire.en_US
dc.description.abstractHer zaman, özel ve kamusal alanların düzenlenmesi olarak kabul edilen döşemelerin motiflerle bezenmesinin büyük öneme sahip olduğu düşünülmüştür. Antik Çağ'da en bilinen döşeme türü ise hiç şüphesiz, her türlü mozaiklerdir: çakıl mozaikler, opus signinum, opus tessellatum, opus sectile. Greko-Romen ve Bizans geleneğinde mozaikler, yüzyıllar boyunca yerleştirildikleri odayı dekore etmek için kullanılan mimari ve sanatsal unsurlardan birisi olarak kabul edilmişlerdir. Malzemenin dayanıklılığı ve sağlamlığının yanı sıra güzellik de mozaiğin bir döşeme olarak kullanılmasının belirleyici niteliklerini oluşturmaktadır: Roma mozaikleri ile Portekiz Döşemesi ya da Atlantik’in karşı tarafında verilen ismiyle Portekiz Mozaiği karşılaştırıldığında bugün bile hala görülebilen ve birbiriyle bağlantılı olan iki özelliktir. Bu makalede klasik motiflerini yüzyıllar boyunca koruyan ve Roma İmparatorluğu’nun sınırlarının ötesine yayılan bir sanatın sürekliliğinin gözler önüne serilmesi amaçlanmaktadır.tr_TR
dc.language.isoenen
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectRoman mosaicen_US
dc.subjectPortuguese pavementen_US
dc.subjectPerspectiveen_US
dc.subjectSymmetryen_US
dc.subjectPattern heritageen_US
dc.subjectRoma mozaiğitr_TR
dc.subjectPortekiz döşemesitr_TR
dc.subjectPerspektiftr_TR
dc.subjectSimetritr_TR
dc.subjectDesen mirasıtr_TR
dc.titleFrom the Roman Mosaic to the Portuguese pavement: Continuity of an artistic expression in time and spaceen_US
dc.title.alternativeRoma Çağı mozaiğinden Portekiz döşemesine: Sanatsal dışavurumun zaman ve mekân içerisinde devamlılığıtr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage27tr_TR
dc.identifier.endpage39tr_TR
dc.identifier.issue11tr_TR
dc.relation.journalJournal of Mosaic Researchen_US
Appears in Collections:2018 Sayı 11

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11_3.pdf8.93 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons