Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11452/11577
Title: | Technical and artistic aspects of the Roman mosaic of Castulo (Jaén, Spain) |
Other Titles: | Castulo Roma mozaiğinin teknik ve sanatsal açılardan incelenmesi (Jaén, İspanya) |
Authors: | Pedraz, M. Pilar San Nicolas |
Keywords: | Mosaic Roman workshop Cástulo Baetica Hispania Mozaik Roma atölyesi Cástulo Baetica Hispania |
Issue Date: | 12-Jul-2018 |
Publisher: | Bursa Uludağ Üniversitesi |
Citation: | Pedraz, M. P. S. N. (2018). "Technical and artistic aspects of the Roman mosaic of Castulo (Jaén, Spain)". Journal of Mosaic Research, 11, 193-205. |
Abstract: | This paper is a comprehensive study of the Roman mosaic named “the Loves” found in Cástulo (Jaén, Spain) in 2012, which is conserved in situ. The pavement shows a known variation of the so called compass design, much appreciated in the mosaic art of Baetica. Here it consists of two central circles instead of one, around which six half circles, four quarter circles and six squares with concave sides are placed. The repertoire of scenes consists of allegoric representations. Placed inside the four circles in the corners of the mosaic, are the busts of the Seasons with their characteristic attributes as symbols of the passing of time and the fertility of the year. This is a motif widely spread among Roman mosaics and especially in Baetica. The six squares with concave sides show representations of mammals, both herbivores and carnivores. While the half circles show putties in different poses, all with the peculiarity that their necks are invisible according to a fashion in the mosaic production of Baetica in the second century AD. One of the central circles of the mosaic shows the Judgement of Paris, which is represented in two planes. The other circle shows the myth of Selene and Endymion. Here the goddess appears at the side of her carriage drawn by two horses; an iconography which constitutes an exception in this series of representations. The technique of the pavement is of high quality, particularly concerning the mythological scenes; the use of colour to create background and mark the different planes is eminent. Bu makale, 2012 yılında Cástulo’da (Jaén, İspanya) bulunan ve in situ olarak korunan “Aşklar” adlı Roma mozaiğinin kapsamlı bir çalışmasıdır. Mozaik döşeme, Baetica’nın mozaik sanatında çok beğenilen ve pusula adı verilen tasarımın bir varyasyonundan oluşmaktadır. Burada, bir tane yerine iki merkezi daire yer almaktadır ve etrafına altı tane yarım daire, dört tane çeyrek daire ve içbükey kenarları olan altı tane kare yerleştirilmiştir. Sahnelerdeki repertuvar alegorik temsillerden oluşmaktadır. Mozaiğin köşelerinde bulunan dört dairenin içine zamanın akışını ve yılın bereketliliğini temsil eden karakteristik atribüleri ile birlikte verilmiş olan mevsim tasvirleri yerleştirilmiştir. Bu motifler, Roma mozaiklerinde ve özellikle Baetica’da yaygın olarak kullanılmıştır. İçbükey kenarları olan altı kare, hem otçullar hem de etçiller gibi memelilerin temsillerini göstermektedir. Yarım çemberler içinde farklı pozlarda sazan balıkları görülürken, İS 2. yüzyılda Baetica’nın mozaik üretimindeki modaya uygun olacak şekilde hiçbirinin boyunları görülmemektedir.Mozaiğin merkez çemberlerinden biri, iki düzlemde temsil edilen Paris’in Yargısı sahnesini içermektedir. Diğer daire içinde ise Selene ve Endymion efsanesi yer almaktadır. Burada tanrıça, iki at tarafından çekilen arabanın yanında görülmektedir ki bu sahne repertuvar içerisinde istisna teşkil eden bir ikonografidir. Mozaiğin tekniği özellikle mitolojik sahneler göz önünde bulundurulduğunda yüksek kalitededir. Arka plan oluşturmak ve farklı düzlemleri işaretlemek için farklı renklerin kullanılması da niteliklidir. |
URI: | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/500894 http://hdl.handle.net/11452/11577 |
ISSN: | 1309-047X |
Appears in Collections: | 2018 Sayı 11 |
This item is licensed under a Creative Commons License