Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/11584
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTevar, Miguel Ángel Valero-
dc.date.accessioned2020-06-30T06:28:36Z-
dc.date.available2020-06-30T06:28:36Z-
dc.date.issued2018-07-12-
dc.identifier.citationTevar, M. A. V. (2018). "New representations of the myth of Pelops and Hippodamia in Roman mosaic art". Journal of Mosaic Research, 11, 297-313.tr_TR
dc.identifier.issn1309-047X-
dc.identifier.issn2619-9165-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/500957-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/11584-
dc.description.abstractAlthough the myth of Pelops and Hippodamia became very popular in the classical mythological tradition, to date, representations of it have been scarce. The few existing examples consisted of the sculptural ensemble of the pediment of the Temple of Zeus at Olympia, some 3rd century sarcophagi, and a number of ceramic vessels. The sole mosaic representation was that held by the Museum of Damascus. However, in recent years, the number of mosaic representations has greatly increased. The discovery of the mosaic at Noheda, featuring, for the first time, the entire narrative sequence of the myth, coupled with the discovery of a possible new specimen, in which Pothos is portrayed as a main character for the first time, not only makes it possible to reconstrue hitherto misinterpreted ancient tapestries, but also furthers understanding of the legend’s iconography in Classical Antiquity.en_US
dc.description.abstractPelops ve Hippodamia efsanesi klasik mitolojik geleneklerde son derece popüler olmasına rağmen, şimdiye kadarki bilinen temsilleri pek fazla değildi. Bilinen mevcut örnek niteliğindeki eserler sadece Olympia Zeus Tapınağı’nın alınlığında yer alan yontu topluluğu, 3. yüzyıla tarihlenen bazı lahitler ve bir dizi seramik kaptır. Mozaik formunda ise, Damascus/Şam Müzesi'nde sadece bir örnek bulunmaktadır. Bununla birlikte, son birkaç yılda mozaiklerde yer alan Pelops ve Hippodamia temsilinin sayısı büyük ölçüde artmıştır. Böylece, Noheda'daki mozaiğin keşfiyle birlikte, ilk kez, mitin tüm anlatı dizilimini, ana karakter olarak Pothos'un varlığının ortaya çıktığı olası yeni bir temsilin de keşfi gerçekleşmiştir. Bu sadece yanlış yorumlanmış eski resimli duvarların yeniden yorumlanmasına izin vermez, aynı zamanda efsanenin Klasik Antik Çağ’da sahip olduğu ikonografisinin daha iyi anlaşılmasını sağlar.tr_TR
dc.language.isoenen
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectRoman villatr_TR
dc.subjectMosaicen_US
dc.subjectMythologyen_US
dc.subjectChallengeen_US
dc.subjectQuadrigaen_US
dc.subjectRoma villasıtr_TR
dc.subjectMozaiktr_TR
dc.subjectMitolojitr_TR
dc.subjectMeydan okumatr_TR
dc.titleNew representations of the myth of Pelops and Hippodamia in Roman mosaic arten_US
dc.title.alternativeRoma mozaik sanatında Pelops ve Hippodamia efsanesinin yeni tasvirleritr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage297tr_TR
dc.identifier.endpage313tr_TR
dc.identifier.issue11tr_TR
dc.relation.journalJournal of Mosaic Researchen_US
Appears in Collections:2018 Sayı 11

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11_22.pdf14.52 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons