Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/12229
Title: Kontrbas eğitiminde Çağdaş Türk Müziği eserlerinin yeri ve değerlendirilmesi
Other Titles: The place and evaluation of Contemporary Turkish Music works in double bass education
Authors: Akkor, H. Özgür
Türkmen, Uğur
Keywords: Kontrbas
Çağdaş Türk Müziği
Eğitim
Konservatuvar
Kontrbas eğitimi
Double bass
Modern Turkish Music
Education
Conservatories
Double bass education
Issue Date: 1-Aug-2009
Publisher: Uludağ Üniversitesi
Citation: Akkor, H.Ö. ve Türkmen U. (2009). “Kontrbas eğitiminde Çağdaş Türk Müziği eserlerinin yeri ve değerlendirilmesi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 22(2), 605-622.
Abstract: Çağdaş Türk Müziği, konservatuvarlarda verilen müzik eğitimi içerisinde yer alması gereken, ulusumuzun renklerini ve özgünlüğünü taşıyan önemli bir müzik türüdür. Bu çalışmada, Çağdaş Türk Kontrbas Müziği dağarcığının konservatuvarlarda verilmekte olan kontrbas eğitimi müfredatları içerisinde yer alabilecek özelliklere sahip olup olmadığı ve konservatuvarlarımızda verilmekte olan kontrbas eğitiminde Çağdaş Türk Kontrbas Müziği eserlerine ne derecede yer verildiği araştırılmıştır. Bilimsel geçerlilik ve güvenilirlikle saptanan veriler ışığında Çağdaş Türk Kontrbas Müziği ve eğitiminin gelişimine katkıda bulunması amaçlanmıştır. Çağdaş Türk Müziği bestecileri ve yapıtları incelenmiş, içlerinden kontrbas için yazılmış ve Çağdaş Türk Kontrbas Müziği dağarcığını oluşturabilecek eserler seçilmiştir. Bu eserlerin eğitim dağarcığına ve kontrbas konser dağarcığına katılması; kontrbas eğitimi alan öğrencilerin, kendi ulusunun renklerini taşıyan eserleri seslendirerek çalgıyla bütünleşmelerine ve Çağdaş Türk Kontrbas Müziği’nin yaygın olarak tanınmasına katkıda bulunacaktır.
Contemporary Turkish Music is an important genre of music, which represents the colours and originality of our nation, and which should be included in conservatory music education. This study inquires on whether Contemporary Turkish Contrabass Music possesses the attributes necessary to be included in curriculums for contrabass education in conservatories; and to which extent Contemporary Turkish Contrabass Music pieces are included in the contrabass education given in our conservatories. The aim is to contribute to the development of Contemporary Turkish contrabass Music and its education, in light of data established with scientific accuracy and reliability. Contemporary Turkish Music composers and their works have been studied; those composed for the contrabass and which can constitute a Contemporary Turkish Contrabass Music pool have been selected. The addition of these works to the education and contrabass concert repertoires, will contribute to the the union of students who receive contrabass education with the instrument, by performing works that embody the colours of their nation; and to the widespread recognition of Contemporary Turkish Contrabass Music.
URI: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153385
http://hdl.handle.net/11452/12229
ISSN: 2667-6788
Appears in Collections:2009 Cilt 22 Sayı 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22_2_17.pdf244.56 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons