Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/12830
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorÖzer, Mahmut-
dc.date.accessioned2020-09-22T08:23:01Z-
dc.date.available2020-09-22T08:23:01Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citationÖzer, M. (2011). "On the possibility and necessity of the land ethic". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 17, 91-101.tr_TR
dc.identifier.issn2645-8950-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/12830-
dc.description.abstractEnvironmental scientists warn us that we, together with nature, might be doomed unless necessary measures are taken. Aldo Leopold asserts that an ethic which makes us responsible for the preservation of whole nature, with all its constituents, is evolutionarily possible and ecologically necessary. Land ethic has been especially criticized for its holistic perspective. For this may lead to violation of individual rights, and to a sort of fascism, called ecofascism. J. Baird Callicott’s attempts to save land ethic from ecofascism make land ethic impotent to save nature, and contrary to his intentions, also anthropocentric. In this paper, it is argued that this dilemma that land ethic faces can be resolved by endorsing a weak anthropocentric position, which is fairly compatible with Leopold's own views.en_US
dc.description.abstractÇevrebilimciler, gerekli önlemler alınmazsa bizim doğayla birlikte yok olabileceğimizi söylüyorlar. Aldo Leopold, bütün bileşenleriyle birlikte tüm doğanın korunması için bizi sorumlu kılacak bir etiğin, evrimsel açıdan mümkün ve çevrebilimsel açıdan zorunlu olduğunu belirtmektedir. Toprak etiği, özellikle bu bütüncü yaklaşımından ötürü eleştirilmektedir. Bu yaklaşımın bireysel hakların ihlal edilmesine, hatta ekofaşizm diye adlandırılan bir tür çevre faşizmine yol açabileceği düşünülmektedir. J. Baird Callicott’un toprak etiğini çevre faşizmi suçlamasından kurtarmak için ileri sürdüğü görüşlerse toprak etiğini güçsüzleştirmekte ve Callicott’un savunduğunun aksine, onu insanmerkezci yapmaktadır. Bu yazıda, toprak etiğinin karşı karşıya bulunduğu bu ikilemin, Leopold’ün görüşleri ile uyumlu olarak, zayıf insanmerkezci bir etik anlayışla giderilebileceği iddia edilmektedir.tr_TR
dc.language.isoenen
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectLand ethicen_US
dc.subjectHolismen_US
dc.subjectEcofascismen_US
dc.subjectAnthropocentrismen_US
dc.subjectLeopolden_US
dc.subjectCallicotten_US
dc.subjectToprak etiğitr_TR
dc.subjectBütüncülüktr_TR
dc.subjectEkofaşizmtr_TR
dc.subjectİnsanmerkezciliktr_TR
dc.subjectCallicotten_US
dc.titleOn the possibility and necessity of the land ethicen_US
dc.title.alternativeToprak etiğinin olabilirliği ve zorunluluğu üzerinetr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage91tr_TR
dc.identifier.endpage101tr_TR
dc.identifier.issue17tr_TR
dc.relation.journalKaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisitr_TR
Appears in Collections:2011 Sayı 17

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2011_17_6.pdf84.99 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons