Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/12995
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2020-09-29T12:49:27Z-
dc.date.available2020-09-29T12:49:27Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationÇüçen, A. K. (2013). "Hegel’s ınterpretation of Kant's epistemology". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 20, 65-78.tr_TR
dc.identifier.issn2645-8950-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/149820-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/12995-
dc.description.abstractKant and previous philosophers in the modern philosophy have inquired into the limit of human knowledge, so the limitation of knowledge is the result of a basic view of the Critical philosophy. According to most of the modern philosophers, before one wants to attempt to know God, the essence of being, etc., he or she must first investigate the capacity of knowledge itself in order to see whether it is able to accomplish such an attempt. Hegel criticizes this view in the Encyclopedia, section 10. He claims that the task to examine knowledge before using it is based on a false analogy with tools. If one does not want to fool oneself with words, it is easy to see that other instruments can be investigated and criticized without using them in the particular work for which they were designed. But the investigation of knowledge can only be performed by an act of knowledge.en_US
dc.description.abstractModern felsefede Kant ve öncelleri insan bilgisinin sınırlarını araştırdılar, böylece bilginin sınırı, eleştirel felsefenin temel anlayışının bir sonucu oldu. Çoğu modern felsefeciye göre, biri Tanrı’yı veya varlığın özünü girişmeden önce, kendisinin bilme kapasitesinin ne olduğunu araştırmak zorundadır. Hegel, Ansiklopedisi’nin Onuncu Bölümü’nde bu düşünceyi eleştirir. O, bilgiyi kullanmadan önce onu analiz etmeye görevinin yanlış bir analojiye dayandığını ileri sürer. Kendisini kendi sözleri ile zor duruma düşürmek istemeyen birisi için, bu özel bilgi durumu için geliştirilmiş araçlar olarak ilgili sözcükleri kullanmadan da başka sözcüklerin araştırılıp eleştirilebileceğini görmek zor değildir. Öte yandan bilginin araştırılması da ancak bir bilgi/bilme edimiyle/atkıyla mümkün olabilir.tr_TR
dc.language.isoenen_US
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectHegeltr_TR
dc.subjectKanten_US
dc.subjectKnowledgeen_US
dc.subjectAbsoluteen_US
dc.subjectEmpiricismen_US
dc.subjectSynthetic a priori judgmenten_US
dc.subjectNoumenaen_US
dc.subjectBilgitr_TR
dc.subjectMutlaktr_TR
dc.subjectDeneyciliktr_TR
dc.subjectSentetik a priori yargıtr_TR
dc.subjectNumenen_US
dc.titleHegel’s ınterpretation of Kant's epistemologyen_US
dc.title.alternativeHegel'in Kant'ın epistemolojisini yorumutr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi.tr_TR
dc.identifier.startpage65tr_TR
dc.identifier.endpage78tr_TR
dc.identifier.issue20tr_TR
dc.relation.journalKaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorÇüçen, A. Kadir-
Appears in Collections:2013 Sayı 20

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_20_5.pdf144.83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons