Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/13026
Title: Provokatif bir düşünür olarak H. G. Gadamer
Other Titles: H. G. Gadamer as a provocative thinker
Authors: İsbir, Erdal
Keywords: Gadamer
Dilthey
Heidegger
Etki tarihi ilkesi
Hermeneutik daire
Önyargı
Gelenek
Otorite
The principle of history of effect
Hermeneutical circle
Prejudice
Tradition
Authority
Issue Date: 2013
Publisher: Uludağ Üniversitesi
Citation: İsbir, E. (2013). "Provokatif bir düşünür olarak H. G. Gadamer". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 21, 71-93.
Abstract: Hermeneutiğe, yöntemsel olarak farklı bir açıklama getirmek amacında olmayan Gadamer’in en çok eleştirilen yönü, belki de kullandığı provokatif kavramlardır. Kullandığı “önyargı”, “gelenek” ve “otorite” gibi kavramların provokatifliğini kabul eden Gadamer’in bu tür kavramları tercih etmesinin yine de felsefi dayanakları vardır. Anlayan ‘ben’in ve anlaşılan şeyin tarih tarafından etkilendiğini ifade eden “etki tarihi ilkesi” ve anlamanın ön-koşulluluğuna vurgu yapan “hermeneutik daire” fikri, Gadamer’in söz konusu bu dayanaklarıdır. Bu nedenle Gadamer’in etki tarihi ilkesini ve hermeneutik daire fikrini provoke ettiğini iddia etmek yanlış olmayacaktır. Ama bu noktada onun bu provokatifliği neye karşı gerçekleştirdiği sorusu akla gelir. Bu soruya verilecek yanıt, Gadamer'in provokatifliğini açıklayıcı nitelikte olacaktır. Bu çalışmada, Gadamer'in etki tarihi ilkesi ve hermeneutik daire fikrini ne bakımdan ve söz konusu kavramlara nasıl anlamlar yükleyerek, neye karşı provokatörlük yaptığına açıklık getirilmeye çalışılmıştır.
In this paper, I am focusing on such concepts of 'tradition', 'prejudice' and 'authority', and discussing some reasons and consequences provocative concepts of Gadamer's who is a significant philosopher for hermeneutics in this century. For discussing his provocative concepts I will try to reply such a question: Are these concepts provocative or not in itself which conduced to point the finger at Gadamer by the conservatism and the dogmatism. My investigation will begin with indicating to Gadamer's intent on a common thing in whole understanding, is required an account for his 'principle of history of effect'. This undeniable principle as methodological is discovers that the understanding interacts with the historical effects of 'the thing understood' rather than itself. Therefore, this paper grounds on that the concept of ‘prejudice’ indicates effects of history on 'the person understanding’, at the same time 'tradition' and 'authority' are indicates same effects on 'the thing understood'.
URI: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/271128
http://hdl.handle.net/11452/13026
ISSN: 2645-8950
Appears in Collections:2013 Sayı 21

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_21_7.pdf422.76 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons