Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/13064
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBüyüktuncay, Mehmet-
dc.date.accessioned2020-10-01T07:01:13Z-
dc.date.available2020-10-01T07:01:13Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationBüyüktuncay, M. (2014). "İmgelemden anlatıya tarihsel düşünmenin formları". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 23, 49-74.tr_TR
dc.identifier.issn2645-8950-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/149790-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/13064-
dc.description.abstractTarihyazımında geçmişe ait eylem ve yaşantıların temsil edilme imkânı bu eylem ve olayların tarih yazarının zihninde aslına en yakın olarak canlandırılmasına bağlıdır. Bu durum ise tarih felsefesi için sorunlu bir konudur. Geçmişe ait olanın aslına özdeş ya da benzer biçimde zihinde yeniden canlandırılıp metinsel olarak temsil edilmesi durumunda tarihsel düşünmenin en kullanışlı araçları imgelem ve tarihsel anlatı formlarıdır. Tarihsel metinler bu araçlar dolayısıyla geçmişi yeniden canlandırma işlevini yerine getirirken birer yapıntı karakteri kazanmaktadır. Bu sayede de tarihsel düşünme üslup sorununa bağlanmış olur. Tarihsel düşünme ve tarihyazımının imge ve anlatıyı kullanma üslupları ise geçmişe bakarken epistemolojik olarak farklı açıklama olanaklarını beraberinde getirir. Aynı zamanda tarihsel imgelem ve anlatı tarihsel olguları bilgiye dönüştürmenin yanı sıra tarih yazarının kendi eyleminin üzerine düşünmesine de imkân tanırlar. Dolayısıyla tarihsel düşünmenin bu formları refleksiyonlu bir tarihsel düşünmeyi de mümkün kılar. Bu çalışma tarihsel düşünme formlarının yarattığı tarihsel açıklama biçimlerine R. G. Collingwood’un tarihsel imgelem kuramı, H. G. Gadamer’in tarihsel anlama ve tarihsel etkin bilinç çözümlemesi ile P. Ricoeur’ün anlatısal tarih yaklaşımı doğrultusunda eleştirel bir bakış getirmeyi amaçlamaktadır. Anlama ve yorumlamaya dayalı bir tarihsel düşünmeye önem veren bu üç filozofun birbirleriyle olan etkileşimleri tarihsel düşünme yetisinin ilişkilendiği kaynakları açığa çıkarmakla birlikte tarihsel bilince dair bir refleksiyon imkânı yaratmakla da tarih felsefesinde geçmişin yenidencanlandırılması konusuna geniş bir açılım sağlamıştır.tr_TR
dc.description.abstractRepresenting past lives and acts in historiography depends on the historian’s capability of re-enacting these lives and acts in his mind true to the original experience as much as possible. Textual representation of past experiences, which is obtained through re-enactment either as identical or similar to the original, posits imagination and narrative forms as the most useful tools for historical thinking. Due to the employment of these tools, historical texts acquire the quality of fiction. By this way, historical thinking becomes connected to the problem of style. The styles of using imagination and narrative forms in historical thinking and historiography bring forth various epistemological possibilities for explanation and interpretation. Besides functioning to transform historical facts into information, historical imagination and narrative form also provide the historiographer with the opportunity to think over his own act of historical thinking. That is to say, these forms of historical thinking also make possible a reflection on the nature of historical thinking itself. This study aims to deliver a critical look at the forms of historical explanation as generated by the forms of historical thinking with reference to R. G. Collingwood’s theory of historical imagination, H. G. Gadamer’s analysis of historical understanding and historically active consciousness, and P. Ricoeur’s appreciation of narrative history. The interaction between these philosophers’ thoughts, which highlights a kind of thinking based on understanding and interpretation, discloses the cognitive resources of historical thought and supplies the faculty of historical consciousness with a path for self-reflection. Therefore, the history of philosophy has benefitted substantially from the thread of thoughts belonging to these three philosophersen_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectA priori imgelemtr_TR
dc.subjectTarihsel düşünmetr_TR
dc.subjectYeniden-canlandırmatr_TR
dc.subjectKapsüllenmetr_TR
dc.subjectTarihsel etkin bilinçtr_TR
dc.subjectMimesistr_TR
dc.subjectOlayörgüsütr_TR
dc.subjectA priori imaginationen_US
dc.subjectHistorical thinkingen_US
dc.subjectRe-enactmenten_US
dc.subjectEncapsulationen_US
dc.subjectHistorically active consciousnessen_US
dc.subjectMimesisen_US
dc.subjectPloten_US
dc.titleİmgelemden anlatıya tarihsel düşünmenin formlarıtr_TR
dc.title.alternativeForms of historical thinking from imagination to narrativeen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage49tr_TR
dc.identifier.endpage74tr_TR
dc.identifier.issue23tr_TR
dc.relation.journalKaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisitr_TR
Appears in Collections:2014 Sayı 23

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_23_5.pdf323.4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons