Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/13598
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2020-10-27T11:44:02Z-
dc.date.available2020-10-27T11:44:02Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.citationÖzcan, Z. (1991). "Sartre’da varlık ve kaynağı problemi". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3(3), 193-202.tr_TR
dc.identifier.issn1301-3394-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/144207-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/13598-
dc.description.abstractTasvirci ontolojisini, Husserlci fenomenoloji üzerine kurmak isteyen Egzis­ tansiyalist Fransız filozofu Sartre, bütün gerçekliğin, duyulur nesnelerle, algılayan bilinçten ibaret olduğunu ileri sürer. Algılanabilir nesneler, bize, özlerini teşkil etme­ mize yarayan fenomenlerin içnide görünür. Oysa bilinç, kendi adına, varolan nes­nelerin görünüşlerini etkin olarak yakalamaya çalışır. Bu sözde düalist ontoloji, pour-soi varlığı, kendisinin simetrik biçimde zıddı olduğu, tam, dolu ve zorunsuz olan en-soi varlıktan ayırdeder. İster en-soi, ister pour-soi olsun; varlık dünyada, sadece, bütün yaratma hipotezini dışta bırakmamızı gerektirecek bir tarzda bulun­ maktadır. Sartre’a göre yaratmacılık, varlığı anlaşılmaz kılmanın yanında, onu, as­la çıkamayacağı Tanrı’nın öznelliği içine yerleştirir. Gerçekte Sartrecı fenom enolojik yöntem, bize böyle bir sonuç çıkarma izni vermediği halde; kendi ilkelerine bağlı kalmayan bu ontoloji, yaratmacılık karşıtı olmanın gizli tehlikelerini görmüyormuş gibi davranır.tr_TR
dc.description.abstractSur la phenomenologje husserlienne, en voulant fonder son ontologie descriptive, Sartre, philosophe existentialiste français, soutient que ce sont des choses sensibles et la conscience perçevante qui constituent toute la rtalitâ. Dans leur passivite, les objets perceptibles nous apparaissent â travers phenomönes grâce auxguelles nous pouvons en connaître l ’essence. Or, la conscience cherche activemen â saisir les manifestations des choses ezistantes pour son compte. Cette ontologie, soi-disant dualiste, distingue l’etre en-soi, complet, plein, contingent, de l’etre pour- soi, symetriquement oppose â celui-lâ. Dans le monde, soit en-soi, soit pour-soi, l’etre n’eziste que de maniere que nou devons ezclure toute hypothese de la crea- tion theologiqııe. Car, pour Sartre, le creationisme, non seulement trouble l’etre, mais il le met dans la subjectivite ^temelle de Dieu d’ou il ne sortira jamais. En effet, malgrâ que la methode phenomenologique sartrienne ne nous permet pas de tirer une telle consequence, cette ontologie infidele â ses propres principes, fait semblant de ne pas voir l’ecueil de l’anticreationisme.fre
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessfre
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectSartretr_TR
dc.subjectVarlıktr_TR
dc.subjectYaratmacılıktr_TR
dc.subjectOntolojitr_TR
dc.subjectPrésencefre
dc.subjectLa créativitéfre
dc.titleSartre’da varlık ve kaynağı problemitr_TR
dc.typeArticlefre
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi/Din Felsefesi ve Mantık Bölümü.tr_TR
dc.identifier.startpage193tr_TR
dc.identifier.endpage202tr_TR
dc.identifier.volume3tr_TR
dc.identifier.issue3tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorÖzcan, Zeki-
Appears in Collections:1991 Cilt 3 Sayı 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3_3_18.pdf635.15 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons