Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/13643
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2020-10-30T07:51:18Z-
dc.date.available2020-10-30T07:51:18Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.citationHüseyin, A. (1992). "Osmanlılarda felsefî düşünce". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(4), 1-8.tr_TR
dc.identifier.issn1301-3394-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/144154-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/13643-
dc.description.abstractOsmanlıların kültür dünyası, felsefeye olumlu yaklaşmayı engelleyen geleneksel bir takım faktörlerin tesiri altında şekillenmiştir. Bu faktörler arasında, Mutezilenin aklı ideolojileştirmesi, Hanbeli mezhebinin, ağlı hakir gören öğretisinin yaygınlık kazanması, Gazzalî’nin tek yönlü değerlendirilme­si, Moğol istilası ve Anadolu’nun sosyopolitik istikrarsızlığı sayılabilir. Bü­tün bu faktörler, değil felsefî düşünmeyi, bütünü ile ilmi hayatın sürekliliğini, kesintisizliğini olumsuz yönde etkilemiş ve düşünce geleneğini büyük ölçüde zedelemiştir. Ve bu olumsuz tablo, Osmanlılarda da ağırlık olarak belirleyici olmuştur. Osmanlının kültür dünyasına, artık varlığın, nihai tasvirini yapıp bi­tirmiş sayılan ilm-i kelâmın dünya görüşü hakimdir. Bu nedenle, Osmanlı tabiata siatemli, bilinçli ve belli bir plana göre som sorup ondan bir karşılık beklemeyi başaramamıştır. Bu da, bilimlerin dolayısıyla felsefenin kurulup gelişmesine müsait bir ortamın oluşamamasına yol açmıştır. Öte yandan Osmanlıcanın, Türkçenin fonetiğine uygun olmayan yapısından kaynaklanan okuma-yazma oranının düşüklüğü ve buna bağlı olarak geniş bir araştırmacı-düşünür kadrosunun oluşamaması önemli bir olumsuzluk olarak kendim göstermektedir. Yine, Osmanlıda tarih şuurunun tam anlamı ile gelişmemiş olması ile anadil olarak Türkçenin düşünme dili ol­mayışı da felsefî-bilimsel düşüncenin gelişmesini engelleyen temel faktörler arasında karşımıza çıkmaktadır. Bütün bunlara, tedavülde bulunan ilmi- felsefî kitap kadrosunun çok sınırlı oluşu ile eğitim müfredatının "dîni" oluşunu da eklemeliyiz.tr_TR
dc.description.abstractThe aim of this article is to describe the basic factors which formed the intellectual life of the. Ottomans and to. seek the reasons which effected the study of philosophy negatively. The cultural life of the Ottomans was formed under the principles of religion, especially those of ilm al-Kalâm. The basic and, at the same time, the final instruction was essentially religious and narrowly limited to study of religions sciences, i.e. the Qorân and Us interpretation, al-Hadith, Arabic, al-Fiqh and the others. In fact, the study of the ”new", that is to say, (hat of philosophy was forbidden. It must be added that the Ottomans scholars did not use to write in Turkish language but in Arabic. And this is one of the most important motives that effected the study of philosophy and Sciences negatively.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectOsmanlıtr_TR
dc.subjectGazzalîtr_TR
dc.subjectFelsefi çalışmalartr_TR
dc.subjectTarih şuurutr_TR
dc.subjectOttomantr_TR
dc.subjectStudy of philosophyen_US
dc.titleOsmanlılarda felsefî düşüncetr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.tr_TR
dc.identifier.startpage1tr_TR
dc.identifier.endpage8tr_TR
dc.identifier.volume4tr_TR
dc.identifier.issue4tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorAydın, Hüseyin-
Appears in Collections:1992 Cilt 4 Sayı 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4_4_1.pdf973.83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons