Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/14218
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2020-11-27T13:01:26Z-
dc.date.available2020-11-27T13:01:26Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.citationAydınlı, Y. (2002). "İbn Bâcce’nin “Fi’l-müteharrik” isimli risalesi". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11(1), 17-28.tr_TR
dc.identifier.issn1301-3394-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143937-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/14218-
dc.description.abstractEndülüslü filozof İbn Bacce’nin Fi’l-müteharrik isimli risalesi onun son dönem çalışmalarından birisidir. O bu çalışmasında, en önemli eserleri olan Tedbiru’l-mütevahhid, Risaletü’l-veda ve Kitabü’n-Nefs’e çeşitli atıflarda bulunmaktadır. İbn Bacce bu risalesinde, Aristoteles’in Fizika isimli eserinden hareketle, ilk hareket ettirici kavramı çerçevesinde, özellikle insanda hareketin meydana gelişini incelemektedir. Ona göre, insani hareketin temel özelliği, seçmeye dayalı iradedir ve ahlaki-hukuki sorumluluk ancak bu tür davranışlarda aranabilir. Seçmeye dayalı irade, ontik temelini düşünmede, akılda bulur ve böyle bir irade sadece insanda ortaya çıkar. Bu sayede insan, iyiyi, hayvandan farklı olarak, sadece maddi bağıntıları içerisinde değil, maddeden soyut olarak da kavrayabilmektedir.tr_TR
dc.description.abstractIt seems that Ibn Bajjah’s Fi al-mutaharrik is a risalah written in the last years of his life. The risalah contains several references to the author’s famous books Tadbir al-mutavahhid, Risalah al-vada and Kitab al-Nafs. In this risalah, Ibn Bajjah studies the idea of movement in man based on the argument about first mover of Aristotel’s Physica. According to him, the basic characteristic of human movement is free will depending on choosing; it is only because of “willing actions” that moral and juridical responsibility can be asked for. Free will based on “choice” is rooted in human reason and thinking only. It is only by this distinct character that human beings can comprehand the “good” nat only in phenomenal but in numenal context.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectFi’l-müteharriktr_TR
dc.subjectRisaletü’l-vedatr_TR
dc.subjectKitabü’n-Nefstr_TR
dc.subjectİbn Baccetr_TR
dc.subjectRisalah al-vadaen_US
dc.subjectKitab al-Nafsen_US
dc.subjectIbn Bajjahen_US
dc.titleİbn Bâcce’nin “Fi’l-müteharrik” isimli risalesitr_TR
dc.title.alternativeIbn Bâcce’s treatize:“Fi al-mutaharrik”en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi/Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü.tr_TR
dc.identifier.startpage17tr_TR
dc.identifier.endpage28tr_TR
dc.identifier.volume11tr_TR
dc.identifier.issue1tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorAydınlı, Yaşar-
Appears in Collections:2002 Cilt 11 Sayı 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11_1_2.pdf215.37 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons