Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/14448
Title: Programlı müzik: İzlenimci müzikte doğa betimlemeleri ve C. Debussy’nin ‘su’ temalı piyano parçaları
Other Titles: Programmed music: Description of nature in impressionistic music and C. Debussy’s ‘water’ theme piano pieces
Authors: Uludağ Üniversitesi/Devlet Konservatuvarı.
Çalgan, Beril
Keywords: Program
İzlenimcilik
Piyano
Debussy
Su
Programmed
Impressionism
Piano
Water
Issue Date: 31-Jul-2017
Publisher: Uludağ Üniversitesi
Citation: Çalgan, B. (2017). “Programlı müzik: İzlenimci müzikte doğa betimlemeleri ve C. Debussy’nin ‘su’ temalı piyano parçaları”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(33), 651-670.
Abstract: Programlı müziğin en temel içeriklerinden biri doğa betimlemeleridir. İzlenimci müzik sanatında da, izlenimci (empresyonist) resim sanatında olduğu gibi, doğa ve doğayla ilgili öğeler önem kazanmış ve eserlere konu olmuştur. Bu araştırmada, doğa betimlemesi içeren programlı müziğin izlenimcilikteki ve C. Debussy’nin ‘su’ teması içeren programlı solo piyano parçalarındaki etkisi incelenmiştir. Bu çalışmada araştırma yöntemi olarak taramaya dayalı betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır; söz konusu piyano parçaları derlenerek kronolojik olarak listelenmiş ve C. Debussy’nin bu parçalardaki ‘su’ programının betimsel çözümlemeleri sunulmuştur. Bunun yanı sıra, programlı müzik kavramı, programlı müziğin izlenimcilik akımındaki yeri ve müzik sanatındaki işlevi araştırılmıştır.
Description of nature is one of the most basic contents of programmed music. As in impressionistic painting, elements involving nature gained importance and became subjects of pieces of art also in impressionistic music. In this research, the effect of programmed music with nature descriptions on impressionistic music and on C. Debussy’s piano pieces involving ‘water’ theme is studied. As a research method, descriptive analysis based on literature review is used; C. Debussy’s piano pieces that have ‘water’ theme are collected and listed chronologically and descriptive analysis of C. Debussy’s ‘water’ programmed in those pieces are presented. Also in this study, the notion of programmed music, its place and function in impressionistic music are researched.
URI: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/339089
http://hdl.handle.net/11452/14448
ISSN: 1302-2423
Appears in Collections:2017 Cilt 18 Sayı 33

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18_33_16.pdf613.68 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons