Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/14605
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBaş, Elif-
dc.date.accessioned2020-12-25T08:04:15Z-
dc.date.available2020-12-25T08:04:15Z-
dc.date.issued2018-07-31-
dc.identifier.citationBaş, E. (2018). “Politik tiyatronun solo sesi: Anna Deavere Smith”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(35), 829-848.tr_TR
dc.identifier.issn1302-2423-
dc.identifier.issn2564-6834-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/504103-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/14605-
dc.description.abstractBu çalışma, Afro-Amerikalı oyun yazarı, oyuncu ve akademisyen Anna Deavere Smith’in 1980’lerde oyun yazmak için şekillendirmeye başladığı röportaj tekniğini konu alır. Smith, belli bir konu hakkında yaptığı röportajları bir araya getirerek, o konuyu tüm boyutlarıyla sahnelemeye çalışır. Özellikle kimlik, toplumsal cinsiyet ve ırk gibi politik meseleler hakkında farklı görüşler ortaya koyarken, insanların kendi çelişkilerini de gözler önüne serer. Bunu nasıl başardığı kısaca “Fires in the Mirror” oyunuyla örneklendirilir. Bu konulara bakış açısı, Smith’in oluşturduğu oyunculuk metoduyla da bağlantılı olduğundan, son olarak oyunculukta benimsediği yönteme değinilir. Tüm bu bilgiler ışığında Smith’in hangi açıdan “geleneksel” politik tiyatronun dışında kaldığı ve kendine özgü ne tür politik performanslar sergilediği ortaya konur.tr_TR
dc.description.abstractAnna Deavere Smith is an African American playwright, performer and an academician who has created a unique technique in creating her plays. This article examines her journalistic technique of interviewing people and building a performance text out of interviews. Smith uses solo performance as a medium to explore issues of race, identity and gender. Her plays, as in “Fires in the Mirror”, reveal contradictory notions of individuals on such matters in order to show that identity is not singular but is multi-layered and more complex than we think. This article also discusses her method of acting as it is closely related to her ideas on identity and race. Overall, the article demonstrates the ways Anna Deavere Smith challenges the principles of traditional political theatre and how she creates a more fluid, intricate and dynamic way of understanding identity and political performance.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAnna Deavere Smithtr_TR
dc.subjectAmerikan tiyatrosutr_TR
dc.subjectPolitik tiyatrotr_TR
dc.subjectSolo performanstr_TR
dc.subjectRöportaj tekniğitr_TR
dc.subjectAmerican dramaen_US
dc.subjectPolitical theatreen_US
dc.subjectSolo performanceen_US
dc.subjectVerbatim theatreen_US
dc.titlePolitik tiyatronun solo sesi: Anna Deavere Smithtr_TR
dc.title.alternativePolitical solo performances by Anna Deavere Smithen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage829tr_TR
dc.identifier.endpage848tr_TR
dc.identifier.volume19tr_TR
dc.identifier.issue35tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi / Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciencestr_TR
Appears in Collections:2018 Cilt 19 Sayı 35

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
19_35_14.pdf462.82 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons