Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/14630
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGuimier Sorbets, Anne Marie-
dc.date.accessioned2020-12-29T08:15:46Z-
dc.date.available2020-12-29T08:15:46Z-
dc.date.issued2020-08-08-
dc.identifier.citationSorbest Guimier, A. M. (2020). "Et dionysos sortit des flots… Dionysos et la mer sur les mosaïques des salles de réception". Journal of Mosaic Research,13, 93-107.tr_TR
dc.identifier.issn1309-047X-
dc.identifier.issn2619-9165-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1246608-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/14630-
dc.description.abstractDionysos had to jump into the sea in order to escape from Lycurgos; in another episode, the god was attacked by Tyrrhenian pirates who were transformed into dolphins. These two little known episodes of the myth of the god are depicted, directly or indirectly, on the pavements of reception halls. We will first study this iconography on the mosaics of the Hellenistic period, and then on those of the Imperial period, and pay particular attention to the scenes of the marine triumph of Dionysos (Dion, Corinth) and on the depiction of black swimmers (Pompeii, North Italy, the Narbonnaise). In line with the works of Jean-Pierre Darmon, we will inquire into the transmission of iconographic schemes through the ages, first in the Greek koine and then in the Roman Empire; and, finally, into their meaning according to architectural contexts in which they are found.en_US
dc.description.abstractDionysos, Lykurgos’tan kaçmak için denize atlamak zorunda kaldı; başka bir bölümde ise, Tanrı, yunuslara dönüşen Tiren Denizi korsanları tarafından saldırıya uğradı. Tanrı mitinin bu az bilinen iki bölümü doğrudan ya da dolaylı olarak kabul salonlarının döşemelerinde tasvir edilmiştir. Bu ikonografiyi önce Helenistik Dönem’in mozaikleri üzerinde, ardından İmparatorluk Dönemi’nin mozaikleri üzerinde çalışacağız ve Dionysos’un deniz zaferi (Dion, Korinth) ve siyah yüzücülerin tasvirine özellikle dikkat edeceğiz (Pompei, Kuzey İtalya, Narbonnaise). Jean-Pierre Darmon’un çalışmalarına paralel olarak, önce Yunan koinasında ve sonra Roma İmparatorluğu’nda ikonografik planların çağlar boyunca aktarılmasını araştıracağız ve son olarak, içinde bulundukları mimari bağlamlara göre anlamlarına odaklanacağız.tr_TR
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectMarine triumph of Dionysosen_US
dc.subjectDionysos’un deniz zaferitr_TR
dc.subjectBlack swimmersen_US
dc.subjectDelosen_US
dc.subjectNimesen_US
dc.subjectPompeiien_US
dc.subjectSiyah yüzücülertr_TR
dc.subjectPompeitr_TR
dc.titleEt dionysos sortit des flots… Dionysos et la mer sur les mosaïques des salles de réceptionfr_FR
dc.title.alternativeVe dionysos dalgalardan yükseldi… Kabul salonlarının mozaikleri üzerindeki dionysos ve deniztr_TR
dc.typeArticletr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage93tr_TR
dc.identifier.endpage107tr_TR
dc.identifier.issue13tr_TR
dc.relation.journalJournal of Mosaic Researchtr_TR
Appears in Collections:2020 Sayı 13

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13_6.pdf9.58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons