Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/14836
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYeniçırak, Hasan-
dc.date.accessioned2021-01-06T10:26:40Z-
dc.date.available2021-01-06T10:26:40Z-
dc.date.issued2020-01-31-
dc.identifier.citationYeniçırak, H. (2020). “Traditions of the enlightenment and its political reflections”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(38), 477-496.tr_TR
dc.identifier.issn1302-2423-
dc.identifier.issn2564-6834-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/946834-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/14836-
dc.description.abstractIt is really difficult to make a full definition of the Enlightenment. This difficulty arises from the fact that the Enlightenment has penetrated into not only many but all aspects of life. The most common thing that will be spoken regarding the Enlightenment is that it is a mental activity. The roots of this mental activity sprang up in the West. This intellectual movement in the West formed different traditions of thought in diverse geographies of Europe. The Enlightenment was shaped in a “rationalistic” quality in France and “empiricist” character in Britain The distinction between the French Enlightenment and the British Enlightenment concurrently gave rise to the division between social structures. In this context, the British empiricism led to a “peaceful revolution” whereas the French rationalization resulted in a “bloody revolution”. In this article, my aim is to deal with the distinctions between the French rationalization and the British empiricism, and to display how these differences influenced on social change.en_US
dc.description.abstractAydınlanmanın eksiksiz bir tanımını yapmak zordur. Tanımın zorluğu Aydınlanmanın hayatın her yerine nüfuz etmesinden kaynaklanmaktadır. Aydınlanma hakkında söylenebilecek en genel şey, Aydınlanmanın bir zihinsel faaliyet olduğudur. Bu zihinsel faaliyetin kökenleri Batı’da ortaya çıkmıştır. Batı’da olan bu zihinsel faaliyet Avrupa’nın farklı coğrafyalarında farklı düşünce geleneklerini oluşturmuştur. Aydınlanma Fransa’da “rasyonalist” bir niteliğe, İngiltere’de “ampirist” bir karaktere bürünmüştür. Fransız Aydınlanması ile İngiliz Aydınlanması arasındaki bu farklılık, aynı zamanda toplumsal yapılar arasındaki farklılığı da doğurmaktadır. Bu bağlamda Fransız rasyonalizasyonu “kanlı devrim”e yol açarken, İngiliz ampirizmi “kansız devrim”e neden olmuştur. Bu makalede amacım Fransız rasyonalizasyonu ile İngiliz ampirizmi arasındaki farklılıkları ele alıp, bu farklılıkların toplumsal değişim üzerinde nasıl etkili olduğunu göstermektir.tr_TR
dc.language.isoenen_US
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectThe French enlightenmenten_US
dc.subjectThe British enlightenmenten_US
dc.subjectRationalismen_US
dc.subjectEmpiricismen_US
dc.subjectRevolutionen_US
dc.subjectFransız aydınlanmasıtr_TR
dc.subjectİngiliz aydınlanmasıtr_TR
dc.subjectRasyonalizmtr_TR
dc.subjectAmpirizmtr_TR
dc.subjectDevrimtr_TR
dc.titleTraditions of the enlightenment and its political reflectionsen_US
dc.title.alternativeAydınlanma gelenekleri ve politik yansımalarıtr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage477tr_TR
dc.identifier.endpage496tr_TR
dc.identifier.volume21tr_TR
dc.identifier.issue38tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi / Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciencestr_TR
Appears in Collections:2020 Cilt 21 Sayı 38

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21_38_15.pdf417.83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons