Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/15620
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2021-01-27T07:46:44Z-
dc.date.available2021-01-27T07:46:44Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.citationKartal, A. (2005). "İmâm-ı Rabbânî’nin Vahdet-i Vücûd eleştirisi ve tarihsel arkaplanı". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14(2), 59-80.tr_TR
dc.identifier.issn1301-3394-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143836-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/15620-
dc.description.abstractAhmed Sirhindî, İbnü’l-Arabî ve onun vahdet-i vücûd doktrinini bazı yönleri itibariyle eleştirmiştir. Onun vahdet-i vücûd eleştirisi şu esaslara dayanır: varlık, zata zâid bir sıfattır; sıfatlar zatın aynı değil, zata zâiddir; gerçek varlık ile gölge varlık arasındaki ayırım, hayâlî değil, gerçek bir ayırımdır; sufî tecrübenin nihâhî gayesi vahdet-i vücûd değil, vahdet-i şuhûdur. Bize göre, onun vahdet-i vücûd eleştirisinin arkaplanında yaşadığı dönemde Hindistan’daki siyâsî, dinî ve sosyal yapının izleri mevcuttur. Çünkü Sirhindî, vahdet-i vücûdun, dinleri birleştirme projesine uygun bir zemin olabileceği endişesini taşımaktadır. Bu bakımdan onun bu tavrı, tarihî şartlar göz önünde bulundurulduğunda ancak anlaşılabilir.tr_TR
dc.description.abstractSirhindî criticizes Ibn al-Arabî and some aspects of his doctrine of wahdat al-wujud. His critiques on wahdat al-wujud depend on the following statements: Being (al-wujud) is an attribute additional to essence (dhât); attributes are not identical but additional to the essence; the distinction between the real being and the shadow one is not imaginary, but a real distinction; the ultimate end of the sufi experience is not the unity of being, but the unity of witnessing. I think the traces of the political, religious and social structure in India when Sirhindî lived may be found in the background of Sirhindî’s criticism of the theory of wahdat alwujûd. For he worries that wahdat al-wujud provides the project of uniting the various religions with a suitable background. Therefore, this attitude of his can be understood only through taking the socio-cultural conditions into consideration.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAhmed Sirhindîtr_TR
dc.subjectİbnü’l-Arabîtr_TR
dc.subjectVahdet-i vücûdtr_TR
dc.subjectVahdet-i şuhûdtr_TR
dc.subjectAhmad Sirhindîtr_TR
dc.subjectIbn al-Arabîtr_TR
dc.subjectWahdat al-wujûden_US
dc.subjectWahdat al-shuhuden_US
dc.titleİmâm-ı Rabbânî’nin Vahdet-i Vücûd eleştirisi ve tarihsel arkaplanıtr_TR
dc.title.alternativeImam Rabbânî’s criticism of the Wahdat al-Wujûd and its historical backgrounden_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.tr_TR
dc.identifier.startpage59tr_TR
dc.identifier.endpage80tr_TR
dc.identifier.volume14tr_TR
dc.identifier.issue2tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorKartal, Abdullah-
Appears in Collections:2005 Cilt 14 Sayı 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14_2_4.pdf274.41 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons