Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/15668
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorErginli, Zafer-
dc.date.accessioned2021-01-28T10:18:59Z-
dc.date.available2021-01-28T10:18:59Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.citationErginli, Z. (2006). "Temel tasavvuf klasiklerinde dünyâ algısına toplu bir bakış". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(2), 117-182.tr_TR
dc.identifier.issn1301-3394-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143804-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/15668-
dc.description.abstractTasavvuf düşüncesinde dünyâ kavramı, insan bilincinin farklı seviyelerine göre farklı şekillerde anlaşılmıştır. Sûfîlerin tasavvuftaki bilinç türleri olarak ortaya koydukları avâm, havâss ve ehass gruplamasına göre dünyâ karşısındaki tutumun da değiştiği görülmektedir. Sûfîlerin avâmın dünyâ algısını âfet, havâssın dünyâ algısını nîmet, ehassın dünyâ algısını âyet olarak gördükleri söylenebilir. Sûfîlerin hedefi bilinçte tevhîdin gerçekleşmesidir. Sûfîler verâ, zühd, sabır, şükür, tevekkül gibi terimlerin avâm, havâss ve ehassa mahsûs üç boyutunun varlığını kabul etmektedirler. Bu da, insan bilincinde yükselişe yardım eden hiçbir tavrın, hiçbir aşamada değer ve işlevselliğini yitirmediğini göstermektedir.tr_TR
dc.description.abstractThe conception of dunyā, in sufi thought, was understood in different senses for distinctive conscious phases. Human attitudes towards dunyā can change according to sufi classification as awām (ordinary people), khawāss (the noble in spiritual life) and ekhass (the best of the noble in spiritual life) about human conscious. It can be told that sufis regard perception of awām as āfah (calamity), perception of khawāss as ni‘mah (bestowing), and perception of ekhass as āyah (divine sign). Their aim is all about the realization of tawhīd (unicity) in conscious. Sufis admit all of the sufi terms such as warā (scrupulous abstention), zuhd (piety), sabr (patience), shukr (thanks giving) and tawakkul (confidence in God) as having three dimensions belonging to awām, khawāss and ekhass. This view indicates that the attitudes which help to human’s conscious ascend in spiritual life, yet, these attitudes never lose their values and functionallity in all phases.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDünyâtr_TR
dc.subjectHayâttr_TR
dc.subjectAfettr_TR
dc.subjectNîmettr_TR
dc.subjectAyettr_TR
dc.subjectİbrettr_TR
dc.subjectAvâmtr_TR
dc.subjectHavâssen_US
dc.subjectEhassen_US
dc.subjectZühden_US
dc.subjectMârifettr_TR
dc.subjectTevhîdtr_TR
dc.subjectTemporal low life (dunya)en_US
dc.subjectLifeen_US
dc.subjectCalamity (afah)en_US
dc.subjectBestowing (ni‘mah)en_US
dc.subjectDivine sign (ayah)en_US
dc.subjectExample lesson (‘ibrah)en_US
dc.subjectOrdinary people (avamm)en_US
dc.subjectThe noble in spiritual life (khawass)en_US
dc.subjectThe best of the noble in spiritual life (ekhass)en_US
dc.subjectPiety (zuhd)en_US
dc.subjectGnosis (ma‘rifa)en_USen_US
dc.subjectUnicity (tawhid)en_US_TR
dc.titleTemel tasavvuf klasiklerinde dünyâ algısına toplu bir bakıştr_TR
dc.title.alternativeAn overview on the perception of the dunyâ in the main sufi classical booksen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage117tr_TR
dc.identifier.endpage182tr_TR
dc.identifier.volume15tr_TR
dc.identifier.issue2tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisitr_TR
Appears in Collections:2006 Cilt 15 Sayı 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15_2_6.pdf582.89 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons