Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/15741
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2021-01-29T10:53:29Z-
dc.date.available2021-01-29T10:53:29Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citationKemikli, B. (2007). "Mesnevi ve Türk irfanı: Mesnevihanlık geleneği". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(2), 1-20.tr_TR
dc.identifier.issn1301-3394-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143768-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/15741-
dc.description.abstractMevlânâ Celâleddin-i Rumi, sufi kimliği ile dini-sosyal tarihimizi etkilediği gibi, şâir ve düşünür olarak da kültür, edebiyat ve düşünce tarihimize önemli katkılar sağlamıştır. Bu makalede, onun şâir yönü sûfiliğinden ayrı tutulmadan, özellikle en temel eseri olan Mesnevî etrafında teşekkül eden Mesnevîhânlık kavramından yola çıkılarak Türk irfânına katkıları tartışma konusu edilmektedir. Mesnevîhânlık, başlangıçta Mevlevîhânelerde Mesnevî takrir eden Mevlevî dedelerini ifade etmek için kullanılan bir kavramken, zamanla mahiyeti ve anlamı genişlemiştir. Böylece ister Mevlevî gelenekten gelsin, ister farklı bir muhite mensup olsun, Mesnevî okutan ve şerh eden kişileri ifade eder olmuştur. Bilhassa 18. yüzyılın son çeyreğinden itibaren özellikle Nakşî kökenli Mesnevîhânların sayısı artmıştır. Bu durum Mesnevî’nin daha geniş kitlelerce okunup, esaslarının benimsenmesine imkan vermiştir.tr_TR
dc.description.abstractMaulana Jelaluddin Rumi has contributed to our culture, literature and history of thought as a poet and thinker as well as he affected our religious and social history as a Sûfî. In this article, without separating his two sides as poet and Sûfî, his contributions to Turkish Gnosticism is discussed in the light of term “masnavihanlik” (Masnavi recitation) which was formed from his major work, Mathnawī. While the term “masnavihan” was initially used for Mawlawi Dedes who recited Mathnawī in Mawlawihanas (houses of mawlawi), eventually its meaning changed and came to mean anybody who recite and interpret Mathnawī, regardless of his affiliation. Especially in the last quarter of the 18th century, masnavihans from Nakshbandi origin increased in number. Thus crowds of people had the opportunity to read Mathnawī and appropriate its ideas.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectMevlanatr_TR
dc.subjectMesnevitr_TR
dc.subjectMesnevihantr_TR
dc.subjectTürk İrfanıtr_TR
dc.subjectMaulanatr_TR
dc.subjectMathnawien_US
dc.subjectMathnawi reciteren_US
dc.subjectTurkish gnosticismen_US
dc.titleMesnevi ve Türk irfanı: Mesnevihanlık geleneğitr_TR
dc.title.alternativeMathnawi and Turkish gnosticism: Tradition of Mesnevihanlik (Mathnawi recitation)en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.tr_TR
dc.identifier.startpage1tr_TR
dc.identifier.endpage20tr_TR
dc.identifier.volume16tr_TR
dc.identifier.issue2tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorKemikli, Bilal-
Appears in Collections:2007 Cilt 16 Sayı 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16_2_1.pdf274.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons