Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/15834
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2021-02-02T09:38:56Z-
dc.date.available2021-02-02T09:38:56Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.citationKurt, A. (2008). "Sosyolojik din tanımları ve dine teolojik bakış sorunu". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 73-93.tr_TR
dc.identifier.issn1301-3394-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143725-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/15834-
dc.description.abstractDin tanımları, dinden neyi kastettiğimize bağlı olarak farklılık gösterirler. İşlevsel tanımlama dinin fertlere ve topluma sağladığı farz edilen yararları tasvir eder ve dinin ne yaptığı ya da ne işe yaradığı; özsel tanımlama ise dinin içeriği ya da özüyle ilgili karakterleri içerir ve dinin ne olduğu üzerine yoğunlaşır. İşlevsel tanımlar, dünyevi görünüşlerine; insan ve toplum üzerindeki sosyal ve psikolojik etkilerine göre; özsel tanımlar, kutsal, aşkın, ilahi ve tabiatüstü gibi gerçek özü ve içeriği açısından dini tanımlamaktadır. Monotetik (tek yönlü) olan bu her iki tanım, aralarında sınırlar çizerek birbirlerini dışlayıcıdırlar. Son yıllarda politetik adı verilen kapsayıcı bir tanımlama ile her iki vurgu birleştirilmeye çalışılmaktadır. Ancak bu yaklaşım tarzında, milliyetçilik, komünizm ya da “insanlık dini” gibi seküler oluşumların da din kabul edilmesi riski vardır. Bize göre her üç kategori de en azından bir yönüyle eleştirilebilir olduğundan dine içeriden bakan din sosyologlarının din tanımları daha bütüncül bir niteliktedir.tr_TR
dc.description.abstractDefinitions of religion vary depending on what we intend for religion. Functional definitions describe the utility that religion is supposed to have for individuals or society, and state what religion does or is useful to. Substantive definitions include characteristics of the content or substance of religion, and state what religion is, that is what kind of thing religion is. Both substantive and functional definitions of religion are monothetic and mutually exclusive, drawing a boundary. The answer of this critics is to attempt to define religion polythetically. Polyhetic definition designates a class of thing that share resemblances with one another. The merits of this approach clearly mirror the deficiencies of both approach. But there is a risk that secular formations like communism, nationalism or “humanity religion” may be accepted as religion on this approach. Because of the fact that all categories of definitions are criticized at least in one way, defining religion which is defined by sociologists of religion who are inside of a religion seems that is more holistic.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectİşlevsel tanımlamatr_TR
dc.subjectÖzsel tanımlamatr_TR
dc.subjectMonotetiktr_TR
dc.subjectPolitetiktr_TR
dc.subjectBütüncültr_TR
dc.subjectDışlayıcıtr_TR
dc.subjectSubstantive definitionen_US
dc.subjectFunctional definitionen_US
dc.subjectPolyheticen_US
dc.subjectHolisticen_US
dc.subjectExclusiveen_US
dc.titleSosyolojik din tanımları ve dine teolojik bakış sorunutr_TR
dc.title.alternativeSociological definitions of religion and the matter of viewing the religion theologicalen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.tr_TR
dc.identifier.startpage73tr_TR
dc.identifier.endpage93tr_TR
dc.identifier.volume17tr_TR
dc.identifier.issue2tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorKurt, Abdurrahman-
Appears in Collections:2008 Cilt 17 Sayı 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
17_2_3.pdf256.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons