Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/15962
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2021-02-04T08:48:26Z-
dc.date.available2021-02-04T08:48:26Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.citationKiraz, C. (2008). "Zemahşerî'nin el-Keşşâf'ında Allah'ın bazı sıfatlarıyla ilgili temsîl, mecâz ve istiâre algılamaları". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 519-568.tr_TR
dc.identifier.issn1301-3394-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143741-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/15962-
dc.description.abstractBüyük müfessir Zemahşerî, Kur'ân’da yer alan Allah’ın eli, yüzü, gözü ve arşa istivâsı gibi kullanımları, O’nun hiçbir benzerinin bulunmadığına dair ayetten hareketle, Arapça’nın dil özelliklerini de kullanarak tevil etmektedir. Ona göre Allah’ın eli, O’nun cömertliği ve kudreti; yüzü, zâtı; gözü, her şeyi gözetiminde tutması; arşa istivâsı da bütün kâinatı idare etmesi anlamına gelmektedir. Müfessir, Allah’ın gökte oluşu, O’nun gelmesi, kıyamette insan ve cinlerle baş başa kalması, kâfirleri ihâta etmesi ve onları gözetlemesi konularıyla ilgili olarak da teşbîh ve tecsîmden uzak yorumlar yapmaktadır. Ayrıca Zemahşerî’ye göre Allah’ın kelâm sıfatı da mahlûktur. Müfessirimiz, O’nun cansız varlıklarla karşılıklı konuştuğuna dair Kur'ân’daki bazı ayetleri de temsîl veya mecaz olarak kabul etmektedir.tr_TR
dc.description.abstractZamakhshari, the great interpreter of the Qur’an, has explained some words which in the Qur’an concerning God’s hand, face, 520 eye, istiwa on Arsh, suitably with the verse about there was no similar for God using the literary properties of the Arabic. For him, God’s hand means His generosity and power; His face means Himself; His eye means His control on everything; His istiwa on Arsh means His domination on the universe. The interpreter has explained the subject of God’s being in the sky, His coming from any where, His staying alone with mankind and jinnies in The Last Day, His surrounding the non-believers and His spying on them, cleansing Him of resembling with mankind. On the other hand, for him, the speaking property of God has created and it has not without beginning. Our interpreter has accepted the some verses in the Qur’an about speaking of God with lifeless things, as metaphors.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectZemahşerîtr_TR
dc.subjectAllah’ın elitr_TR
dc.subjectYüzütr_TR
dc.subjectGözütr_TR
dc.subjectArşa istivâtr_TR
dc.subjectTe’vîltr_TR
dc.subjectArapça edebî sanatlartr_TR
dc.subjectZamakhsharien_US
dc.subjectGod’s handen_US
dc.subjectFace and eyeen_US
dc.subjectIstiwa on the Arshen_US
dc.subjectTa’wîl (interpretation)en_US
dc.subjectArabic literary artsen_US
dc.titleZemahşerî'nin el-Keşşâf'ında Allah'ın bazı sıfatlarıyla ilgili temsîl, mecâz ve istiâre algılamalarıtr_TR
dc.title.alternativeThe consideration of some attributes of Allah as metaphors (tamseel, majaz and ıstiare) in the zamakhshari’s al-kashshafen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.tr_TR
dc.identifier.startpage519tr_TR
dc.identifier.endpage568tr_TR
dc.identifier.volume17tr_TR
dc.identifier.issue2tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorKiraz, Celil-
Appears in Collections:2008 Cilt 17 Sayı 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
17_2_19.pdf438.73 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons