Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/16139
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2021-02-08T11:50:47Z-
dc.date.available2021-02-08T11:50:47Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationPeker, H. (2013). ''Muhammed ikbal’de tanrı-evren ilişkisi''. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 22(1), 39-55.tr_TR
dc.identifier.issn1301-3394-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143596-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/16139-
dc.description.abstractİkbal’in felsefi ilgileri, Tanrı, evren, insan, bilgi, ahlak, değer, ölümsüzlük, siyaset, özgürlük vs. gibi pek çok konuyu kapsamaktadır. Ancak biz, bu çalışmada İkbal’in Tanrı ve evren hakkındaki görüşleri üzerinde durmaya çalışacağız. Bunu yaparken de, öncelikle İkbal’in kendi eserlerine başvuracağız. İkbal’e göre evren sürmekte olan İlahî bir yaratımdır; o kaynağını, oluşunu ve devamlılığını Allah’ın yaratıcı iradesi ve bilinçli amacından alır. Evren cansız, statik değil, dinamik ve hep gelişen bir organizmadır; müşahede edilmeyen Hakikat’in müşahede edilen tarafı, O’nun nesneleşmesi ve açığa çıkmasıdır. Evren, Tanrı’dan koparılarak anlaşılamaz, çünkü o, Allah’ın davranışıdır. Bu davranış ise süreklilik arz etmektedir. İşte hakikat arayışı bu sürekliliğe insanın bütün benliğiyle katılmasıyla mümkündür.tr_TR
dc.description.abstractIqbal’s philosophical concern involves various subjects, such as God, universe, human, knowledge, morality, value, immortality, politics, freedom, etc. However, we will try to elaborate Iqbal’s views on the relationship between God and the universe. In doing so firstly we will apply to Iqbal’s own works. According to Iqbal, the universe is an ongoing divine creation; it takes its source, being and continuity from God’s creative will and His conscious purpose. The universe is not an inanimate and static thing, but it is a dynamic and ever-growing organism; an observable dimension of the Unobservable Truth, Its objectivisation and Its revelation. The universe cannot be explained as detached from God, because it is the conduct of God. This conduct is continuous. Then, seeking for truth is possible by means of human’s participation in this continuousness.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectMuhammed ikbaltr_TR
dc.subjectTanrıtr_TR
dc.subjectYaratmatr_TR
dc.subjectEvrentr_TR
dc.subjectMuhammad Iqbatr_TR
dc.subjectZaman-mekantr_TR
dc.subjectUniversetr_TR
dc.subjectGoden_US
dc.subjectTime spaceen_US
dc.subjectCreationen_US
dc.titleMuhammed ikbal’de tanrı-evren ilişkisitr_TR
dc.title.alternativeThe relationship between god and the universe in Muhammad ıqbalen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.tr_TR
dc.identifier.startpage39tr_TR
dc.identifier.endpage55tr_TR
dc.identifier.volume22tr_TR
dc.identifier.issue1tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorPeker, Hidayet-
Appears in Collections:2013 Cilt 22 Sayı 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22_1_3.pdf392.12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons