Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11452/16831
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.date.accessioned | 2021-02-26T12:36:28Z | - |
dc.date.available | 2021-02-26T12:36:28Z | - |
dc.date.issued | 2008 | - |
dc.identifier.citation | Çiçekdağı, C. (2008). “Esse est percipi in Berkeley's book "Three Dialogues Between Hylas and Philonous"”. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 10, 115-126. | tr_TR |
dc.identifier.issn | 1303-4251 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11452/16831 | - |
dc.description.abstract | This paper will try to remind Berkeley's thought on his book "Dialogues". The three names, John Locke, George Berkeley and David Hume are clearly mentioned by British empiricism. Among these major names we're going to keep your attention to Berkeley. That' s because his empiricism differs from the others with the simple and highly radical point of view. The empiricist tradition always uses the word "idea" in a general meaning. "Idea" represents anything in our minds as thoughts, perceptions, feelings, imaginations, memories, ete., anything not belong to physical body. Things exist as long as they are being perceived. Material substance isn' t exist because we can' t perceive such a thing but ideas, like thoughts, imagines, sensations ete. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmayla Berkeley'in düşünceleri onun "Diyaloglar" adlı kitabı aracılığıyla hatırlatılmaya çalışılacaktır. İngiliz Empirizmi denilince aklımıza gelen isimler John Locke, George Berkeley ve David Hume'dur. Bu üç isim arasından Berkeley ele alınacaktır. Çünkü empirizm bu filozofta hem basit hem de köklü bir biçimde radikal bakış açısına sahiptir. Empirist gelenek "idea" kavramını genel anlamıyla kullanmıştır. Buna göre idea zihnimizdeki fiziki bir bedene-cisime ait olmayan düşünceleri, algıları, duyguları, hayalleri, hatıraları vb. temsil eder. Şeyler algılandıkları sürece vardırlar. Maddi töz diye bir şey yoktur, çünkü düşünceler, hayaller, duyumlar vb idelerin dışında böylesine bir şey algılamamaktayız. | tr_TR |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Uludağ Üniversitesi | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Atıf 4.0 Uluslararası | tr_TR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Matter | en_US |
dc.subject | Mind | en_US |
dc.subject | Object | en_US |
dc.subject | Perceive | en_US |
dc.subject | Sense | en_US |
dc.subject | Skepticism | en_US |
dc.subject | Substance | en_US |
dc.subject | Algı | tr_TR |
dc.subject | Duyu | tr_TR |
dc.subject | Obje | tr_TR |
dc.subject | Madde | tr_TR |
dc.subject | Şüphecilik | tr_TR |
dc.subject | Töz | tr_TR |
dc.subject | Zihin | tr_TR |
dc.title | Esse est percipi in Berkeley's book "Three Dialogues Between Hylas and Philonous" | en_US |
dc.title.alternative | Berkeley'in "Hylas İle Philonous Arasında Üç Konuşma" adlı kitabında esse est percipi | tr_TR |
dc.type | Article | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi | tr_TR |
dc.contributor.department | Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Felsefe Bölümü. | tr_TR |
dc.identifier.startpage | 115 | tr_TR |
dc.identifier.endpage | 126 | tr_TR |
dc.identifier.issue | 10 | tr_TR |
dc.relation.journal | Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi | tr_TR |
dc.contributor.buuauthor | Çiçekdağı, Caner | - |
Appears in Collections: | 2008 Bahar Sayı 10 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2008_10_13.pdf | 2.84 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License