Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/23278
Title: Heidegger’in varlığın anlamı soruşturmasında resim sanatı tarihinden örneklerin kullanılma olanağı
Other Titles: The opportunity to use examples from the history of painting in Heidegger's investigation on the meaning of existence
Authors: Çüçen, A. Kadir
Ertürk, Yelda
Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Felsefe Anabilim Dalı/Sistematik Felsefe ve Mantık Bilim Dalı.
Keywords: Heidegger
Resim sanatı tarihi
Varlık
Hermeneutik
Vanitas
Memento mori
Zamansallık
History of painting
Being
Hermeneutics
Temporality
Issue Date: 28-Jul-2021
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Ertürk, Y. (2021). Heidegger’in varlığın anlamı soruşturmasında resim sanatı tarihinden örneklerin kullanılma olanağı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Abstract: Bu tezin amacı 20. yüzyılın en etkili düşünürlerinden Martin Heidegger’in Varlık ve onun anlamı düşüncesinde aldığı yolda, felsefesinin izlekleri için görsel materyallerin kullanılma olanağını araştırmaktır. Bu amaçla resim sanatı tarihinden seçilen eserler konularının hikâyeleri, yapılış süreçleri, dönemlerinin siyasi, felsefi, toplumsal ve ekonomik konjoktürü eşliğinde yorumlanacaktır. Heidegger Batı Metafizik tarihi boyunca derinlemesine bir inceleme yaparak Varlığın unutulmuşluğunu gözler önüne serer. Bu serimlemde fenomenoloji ve hermeneutiği kullanırken, gelenekten ayrılmak ve daha anlaşılır olmak çabası ile yeni bir felsefi terminoloji yaratır. Her ne kadar adım adım aldığı yolu açıklasa da söz konusu Varlık olduğu için izleğini takip etmek bazen zorluklar içerebilir. Görme dünyamızı anlama ne anlamlandırmada en önemli duyu organımızdır ve görsel materyallerin kullanımı öğrenme için en başat araçlardandır. Heidegger’e göre Varlık sanat eserinde ikamet eder. Bu nedenle çalışmada seçilen resim sanatı eserleri ile önce Varlığın anlamı ve bunu kendine mesele eden tek varolan olan Dasein’ın hazırlık niteliğindeki fundamental analizi somut olarak yorumlanmaya çalışılacaktır. Daha sonra birlikte olma ve herkes kavramları Heidegger’in bakış açısıyla açıklanacak ve Dasein’ın varlığının en temel hali olan ihtimam gösterme üzerinde tartışma sürdürülecektir. Son olarak ölüme doğru varlık olmanın olanaklılığı ve zamansallık farklı dönem ve tarzlarda resim sanatı örnekleri ile anlatılmaya çalışılacaktır. Ana hedef, sonlu bir varlık olarak Varlığın sonsuz olanaklılığında sanat eserlerinin başkayı, çokluğu gösterme imkânında Heidegger’i ilk okumalarda felsefe okuyucusuna farklı bir bakış açısı sunabilmektir.
The aim of this thesis is to investigate the possibility of using visual materials for the paths of his philosophy, on the path taken by Martin Heidegger, one of the most influential thinkers of the 20th century, on Being and its meaning. For this purpose, the works selected from the History of Painting is interpreted in the context of the stories of their subjects, their construction processes, and the political, philosophical, social and economic conjuncture of their periods. Heidegger reveals the oblivion of Being by making an indepth analysis throughout the history of Western Metaphysics. While using phenomenology and hermeneutics in this presentation, he creates a new philosophical terminology in an effort to leave the tradition and be more understandable. Although he explains the path he took step by step, it could be difficult to follow his path, due it is the Being. Vision is our most important sense organ in understanding and making sense of our world, and the use of visual materials is one of the most important tools for learning. For Heidegger, Being resides in the work of art. For this reason, the meaning of Being and the preparatory fundamental analysis of Dasein, which is the only existent that deals with it, is interpreted concretely with the selected works of art in the study. Later, the concepts of being together and everyone is explained from Heidegger's point of view and the discussion continues on caring, which is the most basic state of Dasein's being. Finally, the possibility of being towards death and temporality is explained with examples of painting in different periods and styles. The foremost goal is to present a different perspective to the philosophy reader in the first readings of Heidegger, in the infinite possibility of Being as a finite being, in the possibility of works of art to show the other, the multiplicity.
URI: http://hdl.handle.net/11452/23278
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yelda ERTÜRK.pdf3.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons