Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/27695
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHatipoğlu, Özüm-
dc.date.accessioned2022-07-05T10:35:43Z-
dc.date.available2022-07-05T10:35:43Z-
dc.date.issued2022-03-16-
dc.identifier.citationHatipoğlu, Ö. (2022). "Adorno’s aesthetic theory: Aesthetic display of the empirical reality". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 21(1), 130-144.tr_TR
dc.identifier.issn2645-8950-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.20981/kaygi.1001973-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1999300-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/27695-
dc.description.abstractTheodor Adorno’s Aesthetic Theory illuminates the basic question of the aesthetic claim to truth. Adorno’s text presents key philosophical questions about the nature of aesthetics. Through grounding Adorno’s aesthetic theory in Hegelian logic, this article explicates why and how the veracity of a modern artwork dwells in its claim to the truth of its own untruth. What is the relation between aesthetic truth and the objective truth of empirical reality? Can aesthetic truth disclose the truth of empirical reality? By relating negatively to what Adorno calls the empirical reality, modern artworks not only become identical to their nonidentity, but also present that which they are nonidentical with as their formative ground. If the truth of an object is mediated, aesthetic truth must disclose the degree of objectivity found in empirical reality. Consequently, aesthetic truth becomes for-itself a mediated truth, and aesthetic truth comes to reveal the mediatedness of empirical reality.en_US
dc.description.abstractTheodor Adorno'nun Estetik Kuramı estetik gerçekliğin ne olduğunu incelerken estetiğin doğası hakkında temel felsefi sorular sorar. Bu makale, Adorno'nun estetik kuramını Hegel mantığına dayandırarak modern sanatın gerçekliğinin ne olduğunu araştırmaktadır. Estetik gerçeklik ile ampirik gerçeklik arasındaki ilişki nedir? Estetik hakikat, ampirik gerçekliğin hakikatini gösterebilir mi? Ampirik gerçeklik ile değilleme üzerinden ilişki kurarak modern sanat kendiyle özdeş olmayarak kendine özdeş olur, modern sanatın biçimlendirici temeli bu özdeş olmama durumudur. Sonuç olarak, estetik hakikat kendisi için dolayımlanmış bir hakikat haline gelir ve ampirik gerçekliğin dolayımsallığını ortaya çıkarır.tr_TR
dc.language.isoenen_US
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAdornoen_US
dc.subjectAesthetic theoryen_US
dc.subjectAesthetic negativityen_US
dc.subjectMediationen_US
dc.subjectAesthetic identificationen_US
dc.subjectAesthetic pleasureen_US
dc.subjectEstetik kuramtr_TR
dc.subjectEstetik değillemetr_TR
dc.subjectDolayımtr_TR
dc.subjectEstetik özdeşleşmetr_TR
dc.subjectEstetik haztr_TR
dc.titleAdorno’s aesthetic theory: Aesthetic display of the empirical realityen_US
dc.title.alternativeAdorno’nun estetik kuramı: Ampirik gerçekliğin estetik görünüşütr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage130tr_TR
dc.identifier.endpage144tr_TR
dc.identifier.volume21tr_TR
dc.identifier.issue1tr_TR
dc.relation.journalKaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisitr_TR
Appears in Collections:2022 Cilt 21 Sayı 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21_1_7.pdf278.65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons