Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/28025
Title: The female monsters or the monstrous others: George Eliot and her Hetty Sorrel in Adam Bede
Other Titles: Kadın canavarlar veya canavar ötekiler: George Eliot ve Adam Bede’deki karakteri Hetty Sorrel
Authors: Yıldız, Nazan
Keywords: Adam Bede
George Eliot
Hetty Sorrel
Monstrous other
Victorian woman
Canavar öteki
Viktorya dönemi kadını
Issue Date: 10-Sep-2021
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Yıldız, N. (2022). "The female monsters or the monstrous others: George Eliot and her Hetty Sorrel in Adam Bede". Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(42), 583-607.
Abstract: In the Victorian society, the fallen woman was identified with the monstrous Other as in the case of George Eliot’s Hetty Sorrel in Adam Bede as well as the author herself. Both Eliot and her Hetty were monsters of their society as they violated the Victorian norms. Through the tragic story of Hetty Sorrel, Eliot depicts how the victimized female becomes a monstrous Other. This paper asserts that Eliot creates Hetty as her double to reflect her own unrest and anger in the conservative Victorian society. The paper also examines how, as a product of Eliot’s complex mind, Hetty takes two polar opposite roles throughout the novel: a monster who contravenes the Victorian rules and a monstrous Other who is the victim of Victorian ethics and principles. Accordingly, Hetty becomes Eliot’s madwoman who mirrors her own wrath and dilemma between the traditional role attached to woman and her rebellion against patriarchy.
Viktorya toplumunda düşmüş kadın George Eliot’ın Adam Bede’deki Hetty Sorrel karakteri ve yazarın kendisi gibi canavar Öteki kavramıyla özdeşleştirilirdi. Viktorya dönemi ilkelerini ihlal ettikleri için hem Eliot hem Hetty toplumlarının canavarlarıydılar. Hetty Sorrel’ın trajik hikâyesiyle, Eliot kurban durumundaki kadının nasıl canavar Öteki’ne dönüştüğünü gösterir. Bu çalışma Eliot’ın muhafazakâr Viktorya toplumundaki huzursuzluk ve öfkesini yansıtmak için Hetty’i kendi çifti olarak yarattığını savunur. Çalışma aynı zamanda Eliot’ın karmaşık zihninin bir ürünü olarak, roman boyunca Hetty’nin nasıl iki zıt rolü üstlendiğini inceler: Viktorya kurallarına karşı gelen bir canavar ve Viktorya etik ve ilkelerinin kurbanı olan canavar Öteki. Bu bağlamda, Hetty, Eliot’ın yazarın öfke ve kadına atfedilen geleneksel rol ve ataerkil topluma karşı isyanı arasındaki çıkmazını yansıtan deli kadınına dönüşür.
URI: https://doi.org/10.21550/sosbilder.960874
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1854835
http://hdl.handle.net/11452/28025
ISSN: 1302-2423
2564-6834
Appears in Collections:2022 Cilt 23 Sayı 42

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23_42_19.pdf653.4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons