Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11452/28130
Title: | Concordantia Veteris et Novi testamenti in the mosaic of the funerary basilica of Via Dottor Consoli in Catania |
Other Titles: | Katanya’daki Via Dottor Consoli mezar bazilikası’nın mozaiğinde Concordantia Veteris et Novi testamenti |
Authors: | Di Caro, Dominique Maria |
Keywords: | Sicily Via Dottor Consoli of Catania Cemetery basilica Late antique mosaics Sicilya Katanya Dottor Consoli sokağı Mezarlık bazilikası Geç antik mozaikleri |
Issue Date: | 23-Aug-2021 |
Publisher: | Bursa Uludağ Üniversitesi |
Citation: | Di Caro, D. M. (2021). "Concordantia Veteris et Novi testamenti in the mosaic of the funerary basilica of Via Dottor Consoli in Catania". Journal of Mosaic Research, 14, 127-137. |
Abstract: | In 1930, it was discovered in the area of Via Dottor Consoli, in the northwestern sector of current urban centre of Catania, a cemetery complex used from the Hellenistic to the Byzantine era, by the Superintendence of Antiquities of Syracuse, under the direction of then Inspector G. Libertini. In that occasion, portions of the perimeter strip of a floor mosaic inside the basilica were brought to light, which during later excavation campaigns was completely excavated and detached in 1957 to be exhibited in the “salone di San Giorgio” of the Castello Ursino. Currently, it is kept in the storerooms of the ex-Manifattura Tabacchi (site of the future Regional Interdisciplinary Museum of Catania). The mosaic of the basilica nave, dated to the middle of the sixth century AD, represents common secular themes on three registers: running felids, animals in combat and the marine scene with two men on a boat in front of a dragon with red coat dotted with white eyelets. In a panel there is a snake twisted around the trunk of a tree, in my opinion, to be identified with the Tree of knowledge mentioned by the sacred texts. In the Apocalypse, “the old serpent, which is called the Devil and Satan, the deceiver of the whole world” (Revelation 12, 9) becomes a great red dragon, who appears in the marine scene. An interpretative reading of the mosaic is proposed in the light of the rhetorical procedure of “significant inclusion” to enhance the unity and narrative continuity between the Old and New Testament. 1930 yılında Müfettiş G. Libertini yönetiminde Syracuse Eski Eserler Müfettişliği tarafından Via Dottor Consoli Bölgesi’nde, Helenistik Dönem’den Bizans Dönemi’ne kadar kullanımda olan bir mezarlık kompleksi, Katanya’nın mevcut şehir merkezinin kuzeybatı kesiminde keşfedilmiştir. Bu vesileyle, bazilikanın içindeki mozaik zeminin dış şeridinin bazı kısımları gün ışığına çıkartılmıştır. Daha sonraki kazı çalışmaları sırasında ise tamamen kazılmış ve 1957’de Castello Ursino’da yer alan “Salone di San Giorgio”da sergilenmek üzere alınmış olup, eski Manifattura Tabacchi (şimdiki Katanya Bölgesel Disiplinlerarası Müzesi’nin bulunduğu yer) binasında tutulmaktadır. İS 6. yüzyılın ortasına tarihlenen Bazilika nefindeki mozaik, üç bölmede genel dünyevi temaları temsil etmektedir. Bunlar koşu alanları, mücadele eden hayvanlar ile beyaz delikli gözlü ve kırmızı derili bir ejderhanın önündeki gemide iki adamın olduğu deniz sahnesidir. Bir panelde ise bir ağacın gövdesinde bükülmüş bir yılan bulunmaktadır ve kanımca bu, kutsal metinlerin bahsettiği bilgi ağacıyla tanımlanabilir. İncil’in sonuncu faslında (Apocalypse) (12, 9)”yaşlı yılan ki iblis ve şeytan olarak bilinen, tüm dünyayı aldatan” olarak anılır ve deniz sahnesinde beliren büyük bir kırmızı ejderha haline gelir. Eski ve Yeni Ahit arasındaki birliği ve anlatı sürekliliğini arttırmak için retorik prosedürü ışığında mozaiğin yorumlayıcı bir okuması önerilmiştir. |
URI: | https://doi.org/10.26658/jmr.1012083 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2035850 http://hdl.handle.net/11452/28130 |
ISSN: | 1309-047X 2619-9165 |
Appears in Collections: | 2021 Sayı 14 |
This item is licensed under a Creative Commons License