Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/31529
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorParzysz, Bernard-
dc.date.accessioned2023-03-14T05:38:25Z-
dc.date.available2023-03-14T05:38:25Z-
dc.date.issued2022-09-04-
dc.identifier.citationParzysz, B. (2022). ''Ellipses, cushions and bells. A family of -mostly- North African mosaic pavements''. Journal of Mosaic Research, 15, 251-265.tr_TR
dc.identifier.issn1309-047X-
dc.identifier.issn2619-9165-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.26658/jmr.1143754-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2538210-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/31529-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to characterize a family of geometric mosaic decors which are especially well represented in North Africa (17 pavements on 24) and especially in Tunisia (14 pavements), extending from the second to the fourth century AD. Their common feature is to include three shapes not very frequently found in mosaic, namely the so-called “ellipse”, “cushion” and “bell”. We assume that these “ellipses” are in fact ovals, similar to those used for building the Roman amphitheaters. In the present case they are inscribed in a square and most often carried out following a same process, quite easy to implement (23 pavements). The general pattern of these pavements is set on a grid of bands, the ovals being inscribed in the larger squares of the grid. The other arcs of circles, delineating the cushions and bells, are also carried out in close relationship with this grid. A major element of −relative− variability is the ratio between the widths of the two sorts of bands, thus leaving more space or less for the bells and cushions, and consequently for their respective inner decors.en_US
dc.description.abstractBu makalenin amacı, İS 2. yüzyıldan 4. yüzyıla kadar uzanan dönemde, özellikle Kuzey Afrika’da (17 döşeme üzerinde 24) ve özellikle Tunus’ta (14 döşemede) iyi temsil edilen bir geometrik mozaik familyasını karakterize etmektir. Bu mozaiklerin ortak özelliği genelde mozaikler üzerinde çok sık rastlanmayan üç şekli, yani “elips”, “yastık” ve “çan”ı içermeleridir. Bu “elipslerin” aslında Roma amfi tiyatrolarının yapımında kullanılanlara benzer ovaller olduğu varsayılmaktadır. Mevcut durumda, bunlar bir kare içinde yer almaktadır, çoğu zaman aynı işlemi izleyerek gerçekleştirilir ve uygulanması oldukça kolaydır (23 döşeme). Bu döşemelerin genel deseni, bir şerit kafesi üzerine kuruludur, ovaller kafesin daha büyük karelerine işlenmiştir. Yastıkları ve çanları betimleyen diğer daire yayları da bu kafesle yakın ilişki içinde yürütülür. Göreceli değişkenliğin önemli bir unsuru, iki tür bandın genişlikleri arasındaki orandır, böylece çanlar ve minderler ve dolayısıyla ilgili iç dekorları için daha fazla veya daha az yer bırakır.tr_TR
dc.language.isoenen_US
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectNorth Africaen_US
dc.subjectGrid of bandsen_US
dc.subjectEllipseen_US
dc.subjectCushionen_US
dc.subjectBellen_US
dc.subjectKuzey Afrikatr_TR
dc.subjectŞerit kafesitr_TR
dc.subjectElipstr_TR
dc.subjectYastıktr_TR
dc.subjectÇantr_TR
dc.titleEllipses, cushions and bells. A family of -mostly- North African mosaic pavementsen_US
dc.title.alternativeElipsler, yastıklar ve çanlar. -çoğunlukla- Kuzey Afrika mozaiklerinde yer alan bir familyatr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.typeAraştırma makalesitr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage251tr_TR
dc.identifier.endpage265tr_TR
dc.identifier.issue15tr_TR
dc.relation.journalJournal of Mosaic Researchen_US
Appears in Collections:2022 Sayı 15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22_15_14.pdf15.71 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons