Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/31557
Title: Piazza Armerina. Les soi-disant personnifications de Mauretania et India aux extrémités du portique de la grande chasse
Other Titles: Piazza Armerina. Büyük av portiğinin her iki ucunda Mauretania ve Hindistan’ın sözde kişileştirmeleri
Piazza Armerina. The So-Called Personifications of Mauretania and India at each end of the great hunt portico
Authors: Steger, Brigitte
Keywords: Mosaics
Iconography
Personification
Geography
Barbarians
Climates
Late Antiquity
Animals
Mozaikler
İkonografi
Kişileştirme
Coğrafya
Barbarlar
İklimler
Geç Antik Çağ
Hayvanlar
Mosaïques
Iconographie
Personnification
Géographie
Barbares
Climats
Antiquité Tardive
Animaux
Issue Date: 22-Sep-2022
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Steger, B. (2022). ''Piazza Armerina. Les soi-disant personnifications de Mauretania et India aux extrémités du portique de la grande chasse''. Journal of Mosaic Research, 15, 299-313.
Abstract: Que signifient les décors des absides du portique de la Grande Chasse ? Les personnifications au centre des deux mosaïques font-elles allusion à des entités géographiques comme cela a été proposé jusqu’à présent ? Et, dans ce cas, lesquelles ? L’analyse iconographique de chaque pavement est suivie d’un bref récapitulatif et d’une discussion des hypothèses proposées à ce jour. En nous appuyant sur un ensemble de parallèles iconographiques et textuels, nous nous efforçons de mieux cerner la signification de ces images. Nous proposons quelques pistes sur la façon dont ces mosaïques s’insèrent dans le programme décoratif du portique de la Grande Chasse auquel elles appartiennent.
Büyük Av koridorundaki apsislerdeki görüntülerin anlamı nedir? İki mozaiğin ortasındaki kişileştirmeler, şimdiye kadar ortaya konulduğu gibi coğrafi varlıklara mı gönderme yapmaktadır? Eğer öyleyse, bu “hangileri?” sorusunu akla getirmektedir. Her bir döşemenin analizi yapıldıktan sonra, mevcut hipotezlerin kısa bir özeti verilecerek tartışılacaktır. Bir dizi ikonografik ve metinsel paralellikten destek alarak, bu görüntülerin daha iyi anlaşılması sağlanmaya çalışılacaktır. Son olarak, bu mozaiklerin ait oldukları Büyük Av koridorunun dekoratif programına nasıl uyum gösterdiğini açıklamak için bazı bilgiler sağlanacaktır.
What is the meaning of the images in the apses on the Great Hunt Corridor? Are the personifications in the center of the two mosaics alluding to geographical entities, as has been the case put forward so far? If so, this begs the question “which ones?”. The analysis of each pavement is followed up by a short round-up and discussion of current hypotheses. By taking support from a set of iconographical and textual parallels, we have sought to achieve a better understanding of these images. Lastly, we provide some insights to show how these mosaics fit into the decorative program of the Great Hunt corridor to which they pertain.
URI: https://doi.org/10.26658/jmr.1143761
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2538225
http://hdl.handle.net/11452/31557
ISSN: 1309-047X
2619-9165
Appears in Collections:2022 Sayı 15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22_15_17.pdf9.09 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons