Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/33594
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKoçak, Muhammet-
dc.contributor.authorAhmadi, Ahmad Zaı-
dc.date.accessioned2023-08-24T05:48:03Z-
dc.date.available2023-08-24T05:48:03Z-
dc.date.issued2023-07-19-
dc.identifier.citationAhmadi, A. Z. (2023). Şia İmâmet inancına alternatif bir yaklaşım: Muhsin Kedîver’in Ulemâ-i Ebrâr Nazariyesi ve eleştirisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/33594-
dc.description.abstractİmâmet, Şîa mezhebinin en önemli esaslarından biridir. Son dönem Şiî düşünürler tarafından dile getirilen “Ulemâ-i Ebrâr” nazariyesi, Şiî imâmet inancına alternatif bir yaklaşımı ifade etmektedir. Bu çalışmada, Muhsin Kedîver tarafından sistematize edilen “Ulemâ-i Ebrâr” nazariyesi ve bu nazariyeye yöneltilen eleştiriler incelenmiştir. Şîa’nın İmâmiyye fırkası, on iki imamın tıpkı peygamberler gibi Allah tarafından tayin edildiğini, Hz. Peygamber tarafından insanlara bildirildiğini, mâsum olduğunu, ledün ilmi ve tekvinî velâyete sahip olduğunu ileri sürmüştür. Çağdaş Şiî düşünürlerden Muhsin Kedîver, İmâmiyye’nin bu geleneksel imâmet anlayışını eleştirmiş, Şîa’nın ilk ve asıl imâmet anlayışının “Ulemâ-i Ebrâr”nazariyesi olduğunu iddia etmiştir. Hatm-i nübüvvet prensibine bağlı kalan bu nazariye, imâmeti mezhebin esası kabul etmekle birlikte İmâmiyye’nin geleneksel imâmet nazariyesinin ilahî nasb, nebevî nas, ismet, ledün ilmi ve tekvinî velâyetile ilgili iddialarını reddetmekte ve imâmet konusunda beşerî yaklaşımı benimseyerek imamların sadece dindar ve müttaki âlimler olduğunu kabul etmektedir. Kedîver’in teorisini eleştirenlere göre Şîa’nın ilk ve asıl imâmet anlayışı olarak öne sürülen “Ulemâ-i Ebrâr” nazariyesi; aklî ve naklî delillerden yoksun olması, iddialarının mantıksal hatalar barındırması, delillerin çarpıtılarak önyargılı birtakım çıkarımlarda bulunulması ve Şiî kimliğini ortadan kaldırması yanında tarihi belgelerle de kanıtlanamaz. Onlara göre, İmâmiyye’nin imâmet anlayışına alternatif olarak sunulan bu nazariye, modern akla uyum sağlama çabasından başka bir şey değildir. “Ulemâ-i Ebrâr” nazariyesi ve eleştirisini konu edinen bu çalışma, nitel veriler ışığında deskriptif yöntem ile hazırlanmıştır.tr_TR
dc.description.abstractImamate is one of the most important doctrines of the Shia sect. The theory of ‘Ulama al-Abrar expressed by the late Shiite thinkers expresses an alternative approach to the Shiite imamate belief. In this study, the theory of ‘Ulama al-Abrar systematized by Mohsen Kadivar and the criticisms directed to this theory are examined.The Imamiyyah sect of Shia states that the twelve imams were appointed by Allah just like the prophets. He claimed that he was informed by the Prophet to people, that he was innocent, and that he had the God-Given Knowledge (al-‘ilm al-ladunnī) and the Wilayah Takwiniyya. Mohsen Kadivar, one of the contemporary Shiite thinkers, criticized this traditional understanding of Imamiyyah and claimed that the first and main understanding of Imamate of Shia was the theory of ‘Ulama al-Abrar. Adhering to the Seal of Prophecy (Hatm-i Nubuvvet), this theory accepts the Imamate as the basis of the Shia sect, but rejects the traditional Imamate theory of the Imamiyya regarding the divine appointment (nasb), prophetic nas, Innocence, God-Given Knowledge and Wilayah Takwiniyya. It adopts only the humanistic approach of imams to the imamate accepting them as pious and wise scholars.According to those who criticize Kadivar’s theory, the theory of ‘Ulama al-Abrar, which is put forward as the first and primary comprehension of imamate of Shia, cannot be proven with historical documents, besides the fact that it lacks rational and religious text evidence. It claims contain logical errors; some biased inferences are made by distorting the evidence, and it removes the Shiite identity. According to them, this theory, which is presented as an alternative to the Imamiyya’s understanding of imamate, is an effort to adapt to the modern mind.This study, which deals with the theory and criticism of ‘Ulama al-Abrar, has been prepared with the descriptive method in the light of qualitative data.en_US
dc.description.sponsorshipUTBtr_TR
dc.description.sponsorshipTürkiye Diyanet Vakfı - TDVtr_TR
dc.format.extentX, 188 sayfatr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectŞîatr_TR
dc.subjectİmâmettr_TR
dc.subjectMâsum İmamtr_TR
dc.subjectUlemâ-i Ebrârtr_TR
dc.subjectGulüvtr_TR
dc.subjectMuhsin Kedîvertr_TR
dc.subjectShiaen_US
dc.subjectImamateen_US
dc.subjectInfallible imamen_US
dc.subjectUlama al-Abraren_US
dc.subjectGhuluwwen_US
dc.subjectMohsen Kadivaren_US
dc.titleŞia İmâmet inancına alternatif bir yaklaşım: Muhsin Kedîver’in Ulemâ-i Ebrâr Nazariyesi ve eleştirisitr_TR
dc.title.alternativeAn alternative approach to the Shia Imamate belief: Mohsen Kadivar's “‘Ulama al-Abrar” theory and its criticismsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Kelam Bilim Dalı.tr_TR
dc.contributor.orcid0000-0003-1639-5548tr_TR
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ahmad Zaı_Ahmadi.pdf1.52 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons