Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/34403
Title: Oryantalist resimden Türk resmine: Gergef ve kasnak işleyenler
Other Titles: From the orientalist painting to Turkish painting: Embroiders with embroidery frames
Authors: Topallı, Elvan
Başaran, Neslihan
Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Sanat Tarihi Anabilim Dalı/Batı Sanatı ve Çağdaş Sanat Bilim Dalı.
0000-0002-3914-0903
Keywords: Oryantalist resim
Türk resmi
Osmanlı kadını
Gergef
Kasnak
Nakış
Orientalist painting
Turkish painting
Ottoman woman
Embroidery frames
Embroidery
Issue Date: 18-Aug-2023
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Başaran, N. (2023). Oryantalist resimden Türk resmine: Gergef ve kasnak işleyenler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Abstract: Gergef ya da kasnak aracılığıyla nakış işlemek, yüzyıllardır çeşitli kültürlerde karşımıza çıkmaktadır. Eskiçağlardan günümüze devam eden bu tür nakışçılık, dünyanın her yerinde uygulanmaktadır. Buna bağlı olarak her zaman ve neredeyse her ülkede, gergef ve kasnak işleyenler resmedilmiştir. Yağlıboyadan suluboyaya, minyatürden illüstrasyona birçok teknikte resmedilen bu konunun binlerce örneği olması, bu çalışmanın sınırlarını daraltmayı gerektirmiştir. Gergef ve kasnak aracılığıyla nakış işlemek, Osmanlı/Türk kadınları arasında onların sosyal statüsünü, eğitimini ve ev içi yeteneklerini yansıtan bir beceri olarak kabul edilmiştir. Nakış işlemek, aynı zamanda kültürel mirası ve geleneği korumanın bir yolu olduğu gibi kadınların duygularını, inançlarını, deneyimlerini aktarma yöntemidir. Dolayısıyla gergef ve kasnak işleyen Osmanlı/Türk kadınlarının, Oryantalist ve Türk resmi örneklerinde nasıl tasvir edildiğini araştırmak, buna bağlı olarak benzerlik ve farklılıkları ortaya koymak, bu kadınlara bakış açısını göstermek, kadının toplumdaki yeri ve rolleri paralelinde bunları değerlendirmek bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır.
Embroidery by means of a hoop or embroidery frame has been encountered in various cultures for centuries. This kind of embroidery, which continues from ancient times to the present, is practiced all over the world. Accordingly, at all times and in almost every country, those who work the frame and pulley are depicted. The fact that there are thousands of examples of this subject, which is depicted in many techniques from oil painting to watercolor, from miniature to illustration, necessitated narrowing the boundaries of this study. Embroidery by means of a rhinestone and hoop was accepted as a skill that reflects their social status, education and domestic abilities among Ottoman/Turkish women. Embroidery is also a way of preserving cultural heritage and tradition, as well as a method of conveying women's feelings, beliefs and experiences. Therefore, the aim of this study is to investigate how Ottoman/Turkish women who embroider frames and hoops are depicted in Orientalist and Turkish painting examples, to reveal similarities and differences, to show their perspectives on these women, and to evaluate them in line with women's place and roles in society.
URI: http://hdl.handle.net/11452/34403
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Neslihan_Başaran.pdf10.7 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons