Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/7972
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAydınlı, Yaşar-
dc.contributor.authorKapan, Nuh-
dc.date.accessioned2020-02-05T07:36:32Z-
dc.date.available2020-02-05T07:36:32Z-
dc.date.issued2019-08-19-
dc.identifier.citationKapan, N. (2019). Gaston Bachelard’ın felsefesinde “uygulamalı akılcılık”. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/7972-
dc.description.abstractBilim felsefesi tartışmalarında tarihsel olarak iki türlü ekol karşımıza çıkmaktadır: 19. Yüzyılda ortaya çıkan pozitivist düşünce ve 20. Yüzyılda ortaya çıkan post pozitivist düşüncedir. Pozitivist düşünce bilimsel düşüncenin ışığında dünyayı yeniden inşa etme uğraşısı içerisindedir. Evrensellik ve akılsallık anlayışının özellikle önemli birer motif olduğu bu düşüncenin merkezinde doğa bilimlerindeki hesaplanabilirliğin aynısını sosyal bilimlerde de uygulamak düşüncesi vardır. Pozitivist düşüncenin eleştirilmeye başlamasıyla yeni bir düşünce ortaya çıkmıştır. Buradaki filozoflar pozitivist düşüncenin tarihten ve toplumdan bağımsız olan ilerleme düşüncesine karşı çıkarak bilimsel gelişimin farklı motivasyon kaynaklarını ön plana çıkarmışlardır. Fransız bilim tarihi okulunun bir üyesi olan Gaston Bachelard’ın felsefesinin temelinde de aynı motivasyonu görmekteyiz. Bachelard, post pozivitivist felsefenin önde gelen isimlerinden çok öncesinde bilimsel düşünceye yeni yorumlar getirmiştir. Felsefe tarihinde aklın kendisine kadar ele alınışını da inceleyerek, onları “Uygulamalı Akılcılık” anlayışı altında yeni bir diyalektik senteze tabi tutmuştur. “Uygulamalı Akılcılık” aklın salt deneyim veya salt akla dayandırıldığı modern düşüncenin aksine; yeni bilimsel çağın bize açmış olduğu ufukta teori ile pratiğin dayanışma içerisinde çalışması gerektiğini söylemektedir. Bu tezin amacı “Uygulamalı Akılcılık” anlayışının oluşumundaki felsefi altyapıyı incelemek ayrıca; epistemoloji alanında Bachelard’ın çalışmalarının özgün yönlerini ortaya koyabilmektir. Anahtar Sözcükler: Gaston Bachelard, Tarihsel epistemoloji, Felsefelerin sosyolojisi, Bilginin psikanalizi, Psikolojizm, Fransız Bilim Tarihi Ekolü, Epistemoloji, Bilim felsefesi, Bilim tarihi, Epistemolojik engel, Epistemolojik kopuş, Uygulamalı akılcılık.tr_TR
dc.description.abstractHistorically, there are two kinds of schools in the discussions of philosophy of science: positivist thought in the 19th century and post-positivist thought in the 20th century. Positivist thought is in an effort to rebuild the world in the light of scientific thought. At the center of this idea, where the understanding of universality and rationality is a particularly important motif, is the idea of applying the same computability in the natural sciences as in the social sciences. When the positivist thought began to be criticized, a new thought emerged. The philosophers here opposed the idea of positivist thinking that progress, independent of history and society, highlighted different sources of motivation for scientific development. We see the same motivation on the basis of the philosophy of Gaston Bachelard, a member of the school of French history of science. Bachelard brought new interpretations of scientific thought long before the leading figures of post-posivivist philosophy. By examining the way the mind was handled in the history of philosophy, it subjected them to a new dialectical synthesis under the concept of “Applied Rationality”. “Applied Rationality”, contrary to modern thinking, on which reason is based on pure experience or pure reason; he says that theory and practice should work in solidarity on the horizon that the new scientific era has opened to us. The aim of this thesis is to examine the philosophical background in the formation of “Applied Rationality”; to reveal the unique aspects of Bachelard's work in the field of epistemology. Keywords: Gaston Bachelard, Historical epistemology, Sociology of philosophies, Psychoanalysis of knowledge, Psychologism, School of French History of Science, Epistemology, Philosophy of science, History of science, Epistemological obstacle, Epistemological break, Applied rationalityen_US
dc.format.extentXI, 129 sayfatr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectGaston Bachelardtr_TR
dc.subjectTarihsel epistemolojitr_TR
dc.subjectFelsefelerin sosyolojisitr_TR
dc.subjectBilginin psikanalizitr_TR
dc.subjectPsikolojizmtr_TR
dc.subjectFransız bilim tarihi ekolütr_TR
dc.subjectEpistemolojitr_TR
dc.subjectBilim felsefesitr_TR
dc.subjectBilim tarihitr_TR
dc.subjectEpistemolojik engeltr_TR
dc.subjectEpistemolojik kopuştr_TR
dc.subjectUygulamalı akılcılıktr_TR
dc.subjectHistorical epistemologyen_US
dc.subjectSociology of philosophiesen_US
dc.subjectPsychoanalysis of knowledgeen_US
dc.subjectPsychologismen_US
dc.subjectSchool of French history of scienceen_US
dc.subjectEpistemologyen_US
dc.subjectPhilosophy of scienceen_US
dc.subjectHistory of scienceen_US
dc.subjectEpistemological breaken_US
dc.subjectEpistemological obstacleen_US
dc.subjectApplied rationalityen_US
dc.titleGaston Bachelard’ın felsefesinde “uygulamalı akılcılık”tr_TR
dc.title.alternative''Applied rationality” in philosophy of Gaston Bachelarden_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı/İslam Felsefesi Bilim Dalı.tr_TR
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nuh_kapan_tez.pdf.pdf1.58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons