Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/8995
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKarataş, Ali İhsan-
dc.contributor.authorAbdilkhakim, Burkhanadin-
dc.date.accessioned2020-02-20T08:30:30Z-
dc.date.available2020-02-20T08:30:30Z-
dc.date.issued2019-08-26-
dc.identifier.citationAbdilkhakim, B. (2019). Fethinden Moğol istilasına kadar Orta Sirderya Havzası ve İslam tarihindeki yeri. Yayınlanmamış doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/8995-
dc.description.abstractOrta Sirderya havzası günümüzde Kazakistan'ın güneyinde yer alan bir bölgedir. Bölge aynı zamanda Türklerin anayurdu olma özelliğine de sahiptir. Tarih boyunca Orta Sirderya havzası kuzeydeki göçebe Türkler ile Maveraünnehir'deki yerleşik hayat yaşayan halklar arasında dini ve kültürel bakımdan bir köprü rolü üstlenmiştir. M.Ö. binli yıllardan beri Sakalar tarafından idare edilen bölgenin demografik yapısı milliyet bakımından Maveraünnehire göre daha homojen olmuştur. Zira M.S. V. asırlarda Soğdların Orta Sirderya havzası ile Yedisu'da şehirler inşa edip mıntıkaya yerleşmelerine rağmen, bölge halkının çoğunluğunu genellikle Türk kökenli kabileler oluşturmuştur. M.S. VIII. yüzyıla kadar bölgede hakim olan Şamanizm, Budizm, Maniheizm, Nestürilik gibi din ve inanç akımları islam'ın aynı asrın ilk çeyreğinde bölgede yayılmaya başlamasıyla birlikte ortadan kaybolmuştur. Samaniterin Orta Asya'da hakim olduğu ıx. yüzyılın sonralarında ise İslam dini artık Orta Sirderya havzasının şehirlerinde büyük oranda kabul görmüştü. Göçebe Türklerin İslamlaşma süreci ise özellikle Karahanlılar döneminde bölgede ortaya çıkan Yeseviye tarikatından sonra hız kazanm ıştır. Xll. yüzyılın birinci yarısında bölge beş asırdan beri devam eden Müslümanların hakimiyetinden çıkıp gayri müslim olan Karahıtayların eline geçmiştir. Bununla birlikte dine höşgörülü davranan Karahıtaylar yönetimi altında Müslümanlar vergilerini ödemek suretiyle İslami hayatlarını serbestçe yaşamışlardır. X1L. yüzyılın son ve XlII. yüzyılın ilk çeyreklerinde ise Orta Sirderya havzası güçlenen Harezmşah Devleti'nin hakimiyeti altına girerek tekrar Müslüman yönetimine dönmüştür. Fakat yaklaşan Moğol tehlikesi sebebiyle bu durum uzun sürmemiştir.tr_TR
dc.description.abstractThe Middle Sirdarya basin is a region in Central Asia which located in the South province of present Kazakhstan. The region is also the homeland of the Turks. Throughout history, the Middle Sirdarya basin has played the role of a bridge of religion and culture between nomadic Turks in the north and settled people of Transoxania. Since Saks inhabited the region in B.C. 1000 different tribes have lived there since then. But demographic structure of the region is more homogeneous in terms of nationality than Transoxania. Although the Soghds built cities in the Middle Sirdarya basin and Jetisu in the 5th century A.D. and settled there, the majority of the people of the region were mostly tribes of Turkish origin. The beliefs such as Shamanism, Buddhism, Manichaeism and Nesturism that prevailed in the region until the 8th century, disappeared with the beginning of the spread of Islam in the region in the fırst quarter of the same century. The period during which the Samanids dominated Central Asia by the end of the 9th century, the Islamic religion was now fully dominant in the cities of the Middle Sirdarya basin. The process of Islamization of nornadic Turks gained momentum especially after the missionary activities of the Yasawi tariqat which emerged in the region during the Karahanids period. After living under Islamic domination for fıve centuries. in the fırst half of the XII. century the Muslims lost the region and the Middle Sirdarya basin was captured by the non-Muslim Karahıtays. However, under the rule of Karahıtays, which were tolerant of religion, Muslims lived their religious lives freely. In the last quarter of XII. and in the fırst quarter of the XLI. centuries, the Middle Sirdarya basin came under the rule of the Khwarezmshah State. It meant that the region returned to Muslim rule again. But this joy did not last long.en_US
dc.format.extentXIII, 276 sayfatr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectOrta Asyatr_TR
dc.subjectCentral Asiaen_US
dc.subjectMaveraünnehirtr_TR
dc.subjectGöçebetr_TR
dc.subjectİslamtr_TR
dc.subjectEmevilertr_TR
dc.subjectİsfıcabtr_TR
dc.subjectOrta Sirderya Havzasıtr_TR
dc.subjectTürklertr_TR
dc.subjectTransoxaniaen_US
dc.subjectNomaden_US
dc.subjectIslamen_US
dc.subjectUmayyadsen_US
dc.subjectIsfıjaben_US
dc.subjectMiddle Sirderya Basinen_US
dc.subjectTurksen_US
dc.titleFethinden Moğol istilasına kadar Orta Sirderya Havzası ve İslam tarihindeki yeritr_TR
dc.title.alternativeMiddle Sirdery a Basin from Islamic conquest to the Mongol invasion and its place in the history of Islamen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı/İslam Tarihi Bilim Dalı.tr_TR
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Doktora Tezleri / PhD Dissertations

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
burkhanadin_abdilkhakim_tez.pdf.pdf3.59 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons