Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/12795
Title: Husserl’de psikolojizm eleştirisi
Other Titles: The critique of psychologism in Husserl
Authors: Türker, Habip
Keywords: Görüngübilim (Fenomenoloji)
Husserl
Psikolojizm eleştirisi
Doğalcılık
Mantık
Phenomenology
Criticism of psychologism
Naturalism
Logic
Issue Date: 2011
Publisher: Uludağ Üniversitesi
Citation: Türker, H. (2011). "Husserl’de psikolojizm eleştirisi". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 16, 75-93.
Abstract: Bu makale görüngübilimin gelişiminde belirleyici bir rolü olan Husserl’in psikolojizm eleştirisini ayrıntılı olarak, tüm yönleriyle ortaya koymakta ve analiz etmektedir. Burada onun felsefe tarihine ilişkin gerekçelendirilmemiş sözleri eleştirilirken, pskolojistlerle alakalı olarak belirlediği üç önyargıyı analiz etmekte ve son iki önyargının temelde birinci önyargıya indirgenebileceğini savunmaktadır. Husserl’in savunduğu mantık anlayışının temelde Platoncu olduğunu belirtmekte, ancak onun deneyimi bilgiden dışlamadığını ve deney-bilgi ilişkisinde Kant’tan farklı düşünmediğinin altını çizmektedir. Husserl, zihnimizin doğa yasalarını önsel olarak kurma imkanı olmadığını belirterek, mutlak bilginin asla deneysel alanda elde edilemeyeceğini, fakat saf mantığın yasalarıyla mathesis pura’nın yasalarını içeren saf kavramsal bilginin alanında elde edileceğini savunur.
This essay aims to elucidate Husserl’s criticism of psychologism in detail, while Husserl’s unjustified remarks on the history of philosophy is criticized. The essay analyzes the three basic prejudices which are pointed out by Husserl and defends the reducibility of the last two prejudices to the first one. It expresses that Huserl’s conception of logic is platonic, but it underlines that Husserl does not exclude experience from knowledge, and that he agrees with Kant saying that all knowledge begins with experience. Husserl says that causal laws cannot be known apriori or established by our insight. Therefore, absolute knowledge cannot be achieved from empirical area. We can get absolute knowledge only from the area of pure conceptual knowledge.
URI: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/272394
http://hdl.handle.net/11452/12795
ISSN: 2645-8950
Appears in Collections:2011 Sayı 16

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2011_16_7.pdf378.85 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons