Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11452/13029
Title: | BIV şüpheci argümanı ve çağdaş tepkiler |
Other Titles: | The BIV argument and contemporary responses |
Authors: | Öztürk, Fatih S. M. Sarı, Mehmet Ali |
Keywords: | Şüphecilik BIV hipotezi Moore Yanılabilircilik Kapanış ilkesi İlgili alternatifler teorisi Bağlamcılık The BIV argument Fallibilism Relevant alternatives The closure principle Contextualism |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Uludağ Üniversitesi |
Citation: | Öztürk, F. S. M. ve Sarı, M. A. (2013). "BIV şüpheci argümanı ve çağdaş tepkiler". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 21, 127-142. |
Abstract: | BIV argümanı, dış dünya bilgisinin olanaksız olduğu sonucunu desteklemeye çalışan radikal bir şüpheci dedüksiyondur. Geçerli ve hatta son derece makul öncülleri olan bu çıkarıma, güvenilirliği noktasında yani öncüllerinin doğru olmadığı yönünde bir takım itirazlar yapılmıştır. BIV argümanınşüpheci sonucunun önünü kesmek için geliştirilen bu itirazlar çağdaş epistemolojide önemli bir yer tutar. Argümanın temel dayanaklarını hedef alan bu tepkiler, Moorecu anti-septisizm, yanılabilircilik, ilgili alternatif teorileri ve bağlamcılık başlıkları altında toplanabilir. Fakat ne var ki bilginin imkanı problemi hakkındaki bu tartışmalar Türkçe literatürde yok denecek kadar azdır. Bu makalenin temel amacı, literatürdeki söz konusu bu boşluğu az da olsa doldurmayı denemektir. The external word scepticism is the view that the evidence we have for the truth of our beliefs about the world falls short of what is required for knowledge. The most powerful sceptical argument proceeds by means of radical sceptical hypotheses. A sceptical hypothesis involves a scenario in which we are systematically deceived about the world but everything in our experience is exactly as it would be if we were not deceived. Take, for example, your belief that you have hands. Clearly, this belief is incompatible with the claim that you are a brain in vat (BIV). That is, if you are a BIV, then it is false that you have hands. So using the BIV hypothesis, the skeptic argues as follows. (1) You don’t know that the BIV hypothesis is false. (2) But if you don’t know that the BIV hypothesis is false, you don’t know that you have hands. Therefore, you don’t know that you have hands. The BIV argument is clearly valid and has two plausible premises. Yet its conclusion amounts to saying that we have no knowledge of the external world |
URI: | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/271131 http://hdl.handle.net/11452/13029 |
ISSN: | 2645-8950 |
Appears in Collections: | 2013 Sayı 21 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2013_21_10.pdf | 387.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License