Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/13406
Title: Hareketli resimlerin felsefesi ve felsefe olarak film
Other Titles: Philosophy of motion pictures and film as philosophy
Authors: Gürdal, Gökhan
Keywords: Sinema felsefesi
Film teorisi
Simetri ve asimetri tezleri
Anlatı
Deleuze
Philosophy of cinema
Theory of film
Symmetry and asymmetry theses
Narration
Deleuze
Issue Date: 15-Mar-2019
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Gürdal, G. (2019). "Hareketli resimlerin felsefesi ve felsefe olarak film". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 18(1), 37-57.
Abstract: Bu yazının amacı sinema felsefesine dair yapılmış temel bazı tartışmaları ortaya koymak ve ”sinema felsefesi”nin imkanını göstermektir. Bunu yaparken ilk olarak ”sinema felsefesi”nin ortaya çıkışını ve onun ”film teorisi” ile olan ilişkisini aktarmaya çalıştık. Daha sonra, filmin ne tür bir ”anlatı”ya sahip olduğunu, Simetri ve Asitmetri Tezleri açısından incelemeye çalıştık. Yazının ikinci kısmında, sinemayı, onu oluşturan fiziksel öğeler üzerinden tanımlamaya ve tarihsel gelişimini kısaca ortaya koymaya çalıştık. Ardından, G. Deleuze’ün ”felsefe” anlayışını temele alarak sinema ile felsefe arasındaki ilişkiyi belirlemeye ve sinemanın yeni bir düşünce tarzı olduğunu fikrini desteklemeye çalıştık. Ayrıca sinemanın bir dil olup olmadığı ve sinemanın neliği hakkında kısa bir tartışma yapmayı denedik.
The aim of this paper is to put forth the some of the main arguments about the philosophy of cinema and to show the possibility of “philosophy of cinema”. While doing this, at first we have tried to convey the emergence of “philosophy of cinema” and its relationship with “film theory”. Thereafter we have tried to investigate that what kind of “narrative” the film has in the aspect of Symmetry and Asymmetry Theses. In the second part of the paper, we have tried to define cinema over the physical elements of which it is consist of and set forth its historical development, briefly. Consequently, using G. Deleuze’s definition of cinema as base, we have tried to support the idea of that cinema is a new way of thinking. In addition we have tried to discuss whether cinema is a language or not and its quality, shortly.
URI: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/613922
http://hdl.handle.net/11452/13406
ISSN: 2645-8950
Appears in Collections:2019 Cilt 18 Sayı 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_18_1_3.pdf442.82 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons