Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/14605
Title: Politik tiyatronun solo sesi: Anna Deavere Smith
Other Titles: Political solo performances by Anna Deavere Smith
Authors: Baş, Elif
Keywords: Anna Deavere Smith
Amerikan tiyatrosu
Politik tiyatro
Solo performans
Röportaj tekniği
American drama
Political theatre
Solo performance
Verbatim theatre
Issue Date: 31-Jul-2018
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Baş, E. (2018). “Politik tiyatronun solo sesi: Anna Deavere Smith”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(35), 829-848.
Abstract: Bu çalışma, Afro-Amerikalı oyun yazarı, oyuncu ve akademisyen Anna Deavere Smith’in 1980’lerde oyun yazmak için şekillendirmeye başladığı röportaj tekniğini konu alır. Smith, belli bir konu hakkında yaptığı röportajları bir araya getirerek, o konuyu tüm boyutlarıyla sahnelemeye çalışır. Özellikle kimlik, toplumsal cinsiyet ve ırk gibi politik meseleler hakkında farklı görüşler ortaya koyarken, insanların kendi çelişkilerini de gözler önüne serer. Bunu nasıl başardığı kısaca “Fires in the Mirror” oyunuyla örneklendirilir. Bu konulara bakış açısı, Smith’in oluşturduğu oyunculuk metoduyla da bağlantılı olduğundan, son olarak oyunculukta benimsediği yönteme değinilir. Tüm bu bilgiler ışığında Smith’in hangi açıdan “geleneksel” politik tiyatronun dışında kaldığı ve kendine özgü ne tür politik performanslar sergilediği ortaya konur.
Anna Deavere Smith is an African American playwright, performer and an academician who has created a unique technique in creating her plays. This article examines her journalistic technique of interviewing people and building a performance text out of interviews. Smith uses solo performance as a medium to explore issues of race, identity and gender. Her plays, as in “Fires in the Mirror”, reveal contradictory notions of individuals on such matters in order to show that identity is not singular but is multi-layered and more complex than we think. This article also discusses her method of acting as it is closely related to her ideas on identity and race. Overall, the article demonstrates the ways Anna Deavere Smith challenges the principles of traditional political theatre and how she creates a more fluid, intricate and dynamic way of understanding identity and political performance.
URI: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/504103
http://hdl.handle.net/11452/14605
ISSN: 1302-2423
2564-6834
Appears in Collections:2018 Cilt 19 Sayı 35

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
19_35_14.pdf462.82 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons