Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11452/14836
Title: | Traditions of the enlightenment and its political reflections |
Other Titles: | Aydınlanma gelenekleri ve politik yansımaları |
Authors: | Yeniçırak, Hasan |
Keywords: | The French enlightenment The British enlightenment Rationalism Empiricism Revolution Fransız aydınlanması İngiliz aydınlanması Rasyonalizm Ampirizm Devrim |
Issue Date: | 31-Jan-2020 |
Publisher: | Bursa Uludağ Üniversitesi |
Citation: | Yeniçırak, H. (2020). “Traditions of the enlightenment and its political reflections”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(38), 477-496. |
Abstract: | It is really difficult to make a full definition of the Enlightenment. This difficulty arises from the fact that the Enlightenment has penetrated into not only many but all aspects of life. The most common thing that will be spoken regarding the Enlightenment is that it is a mental activity. The roots of this mental activity sprang up in the West. This intellectual movement in the West formed different traditions of thought in diverse geographies of Europe. The Enlightenment was shaped in a “rationalistic” quality in France and “empiricist” character in Britain The distinction between the French Enlightenment and the British Enlightenment concurrently gave rise to the division between social structures. In this context, the British empiricism led to a “peaceful revolution” whereas the French rationalization resulted in a “bloody revolution”. In this article, my aim is to deal with the distinctions between the French rationalization and the British empiricism, and to display how these differences influenced on social change. Aydınlanmanın eksiksiz bir tanımını yapmak zordur. Tanımın zorluğu Aydınlanmanın hayatın her yerine nüfuz etmesinden kaynaklanmaktadır. Aydınlanma hakkında söylenebilecek en genel şey, Aydınlanmanın bir zihinsel faaliyet olduğudur. Bu zihinsel faaliyetin kökenleri Batı’da ortaya çıkmıştır. Batı’da olan bu zihinsel faaliyet Avrupa’nın farklı coğrafyalarında farklı düşünce geleneklerini oluşturmuştur. Aydınlanma Fransa’da “rasyonalist” bir niteliğe, İngiltere’de “ampirist” bir karaktere bürünmüştür. Fransız Aydınlanması ile İngiliz Aydınlanması arasındaki bu farklılık, aynı zamanda toplumsal yapılar arasındaki farklılığı da doğurmaktadır. Bu bağlamda Fransız rasyonalizasyonu “kanlı devrim”e yol açarken, İngiliz ampirizmi “kansız devrim”e neden olmuştur. Bu makalede amacım Fransız rasyonalizasyonu ile İngiliz ampirizmi arasındaki farklılıkları ele alıp, bu farklılıkların toplumsal değişim üzerinde nasıl etkili olduğunu göstermektir. |
URI: | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/946834 http://hdl.handle.net/11452/14836 |
ISSN: | 1302-2423 2564-6834 |
Appears in Collections: | 2020 Cilt 21 Sayı 38 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
21_38_15.pdf | 417.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License