Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/21776
Title: Dura-Europos'ta tek tanrılı dinlere ait duvar resimleri: Metin ve duvar resimlerinin karşılaştırması
Other Titles: The wall paintings of Dura - Europos related to the bible: A comparative study of text and image
Authors: Şahin, Derya
Rihawi, Nivine Al
Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Arkeoloji Anabilim Dalı/Arkeoloji Bilim Dalı.
0000-0001-9393-7596
Keywords: Sinagog
Kilise
Erken hıristiyanlık
Midraş
Tevrat
Duvar resimleri
Roma dönemi
Suriye
İkonografi
Rabbinik yahudilik
Vaftizhane
Synagogue
Church
Early christianity
Midrash
Torah
Wall paintings
Roman period
Syria
Iconography
Rabbinic judaism
Baptistery
Issue Date: 29-Sep-2020
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Rihawi, N. A. (2020). Dura-Europos'ta tek tanrılı dinlere ait duvar resimleri: Metin ve duvar resimlerinin karşılaştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Abstract: Günümüzde Suriye'nin doğusunda bulunan antik Dura-Europos kentinin keşfi, Arkeoloji ve Sanat Tarihi açısından bir dönüm noktasıdır. Dura araştırmacılarından biri olan Hopkins, ortaya çıkarılan hazine değerindeki resimleri “soluk topraktan fışkıran resim vahası” olarak ifade etmiştir. Nitekim Dura'nın en önemli özelliklerinden biri, özellikle sivil ve dini yapılarda keşfedilen çok renkli duvar resimleri konusundaki sanatsal zenginliğidir. Bunlar arasında en dikkat çekici ve araştırmamın da odak noktası olan, duvarları resimlerle süslenmiş sinagog ve bilinen en erken tarihli Hıristiyan kilise/vaftizhanesidir. Bu tez, metin ve görüntü olmak üzere iki farklı sanat ortamı arasındaki etkileşimi açıklığa kavuşturmak için her iki yapıdaki duvar resimlerinin şemasını incelemektedir. Bu çalışmada, sinagog panellerinde Tanah'ın (Yahudi kutsal kitap literatürü) yanı sıra Rabbinik literatürünün de kullanıldığı tespit edilmiş, böylece Yahudi ve Hıristiyan ikonografisinin gelişim sürecinin izlenmesinde resimlerin büyük önemi olduğu ortaya konularak, karşıtlık teorisinin de geçersizliğini doğrulanmıştır. Ayrıca, sinagog ve Hıristiyan şapelindeki resim stilinin analizi yapılırken, Dura'daki ve Dura dışındaki resimler karşılaştırılmış, Dura-Europos'daki eserlerin yerel atölyeler tarafından yine yerel uygulamalardan uyarlandığı görülmüştür.
The discovery of the ancient city Dura-Europos, now in eastern Syria, was a turning point in Archaeology and art history. Hopkins, one of Dura's scholars, expressed its unearthed treasures as “An oasis of paintings springing up from the dull earth.” Indeed, one of the most prominent features in Dura is its artistic riches, especially polychrome wall paintings coming from civil and religious buildings. The most noticeable among them, which is the focus of my research, is the painted synagogue and the earliest known Christian church/baptistery. This thesis investigates the mural paintings scheme of both structures in order to clarify the interaction between two different media: Text and image. The study confirmed the utilize of rabbinic literature besides the Tanakh (Holy book) in the synagogue panels. Also, it determined the great importance of the paintings in tracing the development of Jewish and Christian iconography and verified the invalidity of the hostility theory. Furthermore, the analysis of drawing style in the synagogue and Christian chapel and comparing them with other paintings in and out Dura demonstrates that the art of Dura-Europos is Durene adapted from local practices and done by local workshops.
URI: http://hdl.handle.net/11452/21776
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nivine AL RIHAWI.pdf7.37 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons