Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/32567
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKüçükalp, Kasım-
dc.contributor.authorKurti, Baki-
dc.date.accessioned2023-05-05T07:19:57Z-
dc.date.available2023-05-05T07:19:57Z-
dc.date.issued2023-02-02-
dc.identifier.citationKurti, B. (2023). Felsefe-sanat ilişkisi bağlamında Erken Alman romantizminin hakikat anlayışı. Yayınlanmamış doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/32567-
dc.description.abstractErken Alman romantizmi Aydınlanma aklının 18. yüzyılın ikinci yarısında yaşadığı krize karşı bir tepki olarak ortaya çıktı. Aydınlanma aklı ahlak, din, devlet gibi insan hayatının dayandığı unsurları kritisizmine tabi tuttu ve felsefi gerekçelendirmelere dayanmayan her bir unsuru yıkma özelliğine sahipti. Bu şekilde dünyanın büyüsünün bozulmasına yol açtı, zira yıkılan unsurların yerine insan hayatını anlamlı kılacak herhangi bir şeyi koyma gücünden de yoksundu. Böylece ardında köksüz, inançsız, hiçbir şeye ve hiçbir yere bağlı olmayan, parçalanmışlığın ve bölünmüşlüğün ortasında bir birey bıraktı. Böyle bir rasyonel akla karşı bir tepki olarak yeşeren erken Alman romantizmi, felsefenin köklerinde yatan hakikat arayışında hem objektif doğayı hem de insan muhatabını konuşturarak bir denge kurmaya çalışır. Dolayısıyla sübjektif akılla objektif akıl arasında bir denge kuran Alman romantizmi, hakikati özne-nesne arasında estetikle arar. Ancak Mutlak olarak ifade edilen hakikat, özne-nesne düalizmine hem içkin hem de aşkın ve bağımsızdır. Felsefi kavrayış Mutlak’ı bilme ve sergileme ihtiyacı karşısında güçsüz olup, Mutlak hakkında ortaya koyacağı her önerme bir karşı önermeyle sürekli yıkılacaktır. Fakat felsefenin sorunlarından biri olmaya devam eden Mutlak’ı sergileme sorununu romantik felsefe, felsefe-sanat ilişkisinde çözmeye çalışır. Romantiklere göre sanat eserleri muğlak bir şekilde de olsa Mutlak’ı sergileme gücüne sahiptir.tr_TR
dc.description.abstractEarly German romanticism emerged as a response to the crisis of the Enlightenment mind in the second half of the 18th century. The Enlightenment mind subjected the elements on which human life such as morality, religion, and the state depended, to its criticism and had the feature of destroying every element that was not based on philosophical justifications. In this way he disenchanted the world, for he also lacked the power to replace the destroyed elements with anything that would make human life meaningful. Thus, he left behind an individual who was rootless, without faith, attached to nothing and nowhere, in the midst of fragmentation and division. The early German romanticism, which emerged as a reaction against such a rational mind, tries to establish a balance by making both the objective nature and the human interlocutor talk in the search for truth that lies at the roots of philosophy. Therefore, German romanticism, which establishes a balance between the subjective mind and the objective mind, seeks the truth between the subject-object through aesthetics. But the truth expressed as the Absolute is both immanent and transcendent and independent of the subject-object dualism. Philosophical understanding is powerless in the face of the need to know and exhibit the Absolute, and every proposition about the Absolute will be destroyed by a counter-proposition. However, romantic philosophy tries to solve the problem of displaying the Absolute, which continues to be one of the problems of philosophy, in the relationship between philosophy and art. For the Romantics, works of art have the power to display the Absolute, albeit vaguely.en_US
dc.format.extentXI, 203 sayfatr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectErken Alman romantizmitr_TR
dc.subjectAydınlanmatr_TR
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectSanattr_TR
dc.subjectŞiirtr_TR
dc.subjectEstetiktr_TR
dc.subjectHakikattr_TR
dc.subjectMutlaktr_TR
dc.subjectEarly German romanticismen_US
dc.subjectEnlightenmenten_US
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.subjectArten_US
dc.subjectPoetryen_US
dc.subjectAestheticstr_TR
dc.subjectTruthen_US
dc.subjectAbsoluteen_US
dc.titleFelsefe-sanat ilişkisi bağlamında Erken Alman romantizminin hakikat anlayışıtr_TR
dc.title.alternativeEarly German romanticism understanding of truth in context of philosophy-art relationshipen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı/Felsefe Tarihi Bilim Dalı.tr_TR
dc.contributor.orcid0000-0001-8407-8312tr_TR
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Doktora Tezleri / PhD Dissertations

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Baki_Kurti.pdf1.57 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons