Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/7451
Title: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e toplum sözleşmesi ve halkçılık
Other Titles: The social contract and populism from the Ottoman state to the republic
Authors: Bursa Uludağ Üniversitesi/İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi/Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü.
Karakuş, Gülbeyaz
Keywords: Toplum sözleşmesi
Egemenlik
Halk
Siyasal özne
Yurttaşlık
The social contract
Sovereignty
Peoples
Political subjectivity
Citizenship
Issue Date: 18-Nov-2018
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Karakuş, G. (2018). "Osmanlı’dan Cumhuriyet’e toplum sözleşmesi ve halkçılık". International Journal of Social Inquiry, 11(2), 197-217.
Abstract: Meşruiyetini dayandırdığı halk egemenliği bağlamında toplum sözleşmesi kuramına dayanan modern devlet anlayışı, klasik siyaset felsefesinden farklı olarak bireyi siyasal özne olarak görmektedir. Osmanlı düşüncesinde de bilhassa Meşrutiyet anlayışı ile birlikte dillendirilen toplum sözleşmesi kuramı ve dönüşen “halk” kavramı ulus-devlete giden süreçte meşruiyetin dayanağı olarak karşımıza çıkmaktadır. Makalede toplum sözleşmesi bağlamında egemenliğin meşruiyet kaynağı olarak beliren halk ve halkçılık anlayışının Osmanlı düşünürlerinden başlayarak Cumhuriyet dönemindeki algılanışı ve etkileri ele alınmaktadır. II. Meşrutiyet’le birlikte halka nispet edilen aşkın niteliklerin Millî Mücadele sonrasında irşada muhtaç niteliklere dönüşümü egemenlik bağlamında değerlendirilmektedir.
The concept of the modern state, based on the social contract theory in the context of popular sovereignty on which it is based, regards the individual as a political subject, unlike classical political philosophy. In Ottoman thought, the concept of the social contract and the transformed notion of the people, especially when mentioned alongside the Constitutional Monarchy, are the basis of legitimacy in the process leading to the nation-state. This article deals with the perception and the effects of the concept of the people and populism, starting with Ottoman thinkers, which emerged as the source of legitimacy of sovereignty in the context of the social contract. This paper evaluates how the people who were granted transcendental attributes in the Second Constitutional Monarchy, were transformed, right after theNational Struggle, to having to be trained to the true path in the context of sovereignty.
URI: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/606741
http://hdl.handle.net/11452/7451
ISSN: 1307-8364
1307-9999
Appears in Collections:2018 Cilt 11 Sayı 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11_2_10.pdf299.62 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons